Pressbyrån tog i veckan tillsammans med Åkestam Holst, Reportrar utan gränser och Expressen hem Grand Prix i den prestigefyllda reklamtävlingen Epica Awards. Det är ”Om världen inte får se” som tilldelats priset, en kampanj som i samband med Pressfrihetens dag hyllade världens pressfotografer.

Awards är internationell tävling och den enda i sitt slag där juryn består av journalister från branschtidningar inom marknadsföring och kommunikation.

-Vi är otroligt stolta och tacksamma att vårt årliga initiativ på Pressfrihetens dag blivit internationellt hyllat på det här sättet. Vår långa historia av spridandet av det fria ordet gör det till en självklarhet att uppmärksamma pressfriheten. Det gör vi på det här sättet men även via våra butiker där vi fortsatt har ett brett utbud av ocensurerade publikationer, säger Lennart Schultz, kommunikationschef på Pressbyrån.

Pressbyrån startades år 1906 av 59 tidningsutgivare för att säkerställa spridningen av det fria ordet. Distribution och försäljning av tidningar och tidskrifter är en del av Pressbyråns identitet och en anledning till att ständigt påminna om den demokratiska grundstenen som press- och yttrandefrihet innebär. 2019 är det femte året som Pressbyrån gör en uppmärksammad kampanj på Pressfrihetens dag.

Bakom idé och utförande av kampanjen står reklambyrån Åkestam Holst.

-Att vinna ett Grand Prix är det största man kan vinna inom kommunikation. Att just den här kampanjen blev belönad med det finaste priset känns extra kul med tanke på det viktiga och det just nu brinnande aktuella ämnet: pressfrihet och det fria ordet, säger Johan Landin kreatör på Åkestam Holst.