ANNONS

Den över 100 år gamla destillationspannan samsas med nyinköpta maskiner när Saturnus tillverkar 4 000 flaskor glögg i timman. Med näsa för doft, smak, design och affärer tar femte generationen Liepe Malmös äldsta privatägda företag in i framtiden. Redan i år lanseras inte mindre än tre nyheter; En Vinglögg, en starkvinsglögg med sherry och en alkoholfri glögg med smak av havtorn och rönnbär.

Det började redan 1893 i ett litet rum bakom apoteket Fläkta Örn vid Stortorget i Malmö, där apotekaren Fritz Borg började tillverka glögg, likör och sprit. Han döpte firman till Saturnus och varumärket står i dag starkt 129 år senare.

Saturnus styrka och recept för överlevnad har alltid varit att tidigt fånga upp trenderna. Lemonad, extrakt och liköressenser att blanda med spritmonopolets Kronbrännvin fick företaget att växa under 1900-talets första årtionden.

1920 köptes Saturnus av den driftige affärsmannen Arvid Liepe som moderniserade företaget och introducerade de klassiska Saturnusflaskorna. Sortimentet breddades, marknadsföringen piffades upp, nästa generation flyttade verksamheten till nya lokaler och nya produkter som Cuba-Cola och Trocadero introducerades efter andra världskriget.

När Edward Liepe tog över över på 1990-talet hade Sverige just gått med i EU och monopolet för alkoholtillverkning skulle brytas. Saturnus höll sig framme och blev Sveriges första hantverksdestilleri med fokus på akvavit och gin. Skärgårdssnapsar, Piratens Besk, den ekologiska akvaviten Saltö och Malmö Gin är numera kända märken på Systembolaget. Ingredienserna växer lokalt och är inte sällan handplockade i södra Sverige.

Saturnus har genomgått ett skifte från essenser till drickfärdiga produkter, där man idag kan stoltsera med att vara Sveriges största tillverkare av glögg. Glöggen löper som företagets röda tråd, eller snarare blodomlopp, från starten 1893 till i dag, förklarar Ludwig Liepe, som tillsammans med brodern Filip nu gått in som femte generationen i bolaget.

– Dagligvaruhandeln står för över hälften av vår omsättning på egna varumärken där glöggen är vår absolut främsta produkt. Vi driver trender inom segmentet med både smaksatt glögg och glögg med låg sockerhalt, men det som jag tycker gör oss speciella är att vi inte tummar på hantverket och grundsmakerna. Metoderna är desamma som för 130 år sedan, vi använder fortfarande utrustning som hängt med sedan sekelskiftet.

Att tillverka god glögg är en lång process där avalkoholiserat vin blandas med klassiska kryddor. Den konsten kan Saturnus och doften av kanel, nejlika och kardemumma känns i och runt byggnaden nästan året om.

– Glögg tillverkas inte över en natt, förklarar Filip Liepe. Vi börjar i januari med att lägga kryddor i sprit och vatten. Där får de dra i åtta dagar innan vi silar av vätskan. I februari börjar nästa moment när vi blandar med vin och börjar buteljera.

– Vi har redan bestämt 2023 års glöggnyhet. Den håller jag på så att vi i stället kan fokusera på årets glögg 2022 som är Frostbär, där vi smaksatt vår alkoholfria vitvinsglögg med havtorn och rönnbär. Namnet kommer från att de båda bären smakar som bäst om de skördas efter första frosten. Fjolårets succé Vintermojito kommer finnas tillgänglig även i år då den förra året sålde slut innan första advent.

– Något vi verkligen vill satsa på är den alkoholhaltiga glöggen. Vi har tagit fram två recept som vi tycker är riktigt vassa. En vinglögg med de klassiska kryddorna som kanel, kardemumma och nejlika. Den tyckte vi blev så god att vi funderade kring hur vi även kunde göra en starkvinsglögg på samma bas. Efter att ha experimenterat en del kom vi fram till att sherry blev den perfekta kombinationen då den verkligen gifter sig med russin och fikon, som också ingår i glöggbasen. Båda släpps i beställningssortimentet den 2/11 och vi är mycket spända på hur mottagandet kommer bli.

I år är läget för handeln mer osäkert än på länge. Ökade kostnader för butikerna och mindre i kundernas plånböcker gör situationen svårbedömd. Saturnus känner också av energikrisen längst ner i elprisområde 4:

– Ja, vi pastöriserar med gas där priserna tredubblats och elen har också stuckit i pris, säger Ludwig Liepe. Prishöjningar mot konsument är tråkiga, men priserna in ökar snabbare. Glädjande har vi mött bra förståelse från kunderna.

– Vi jobbar också hårt med energieffektivisering, nu ska vi till exempel leda spillvärme från pannrum till lageruppvärmningen. Vi intensifierar även vårt elsparprogram med fokus på belysning och ventilation. 40% av våra tjänstebilar går på el och det är en siffra som kommer höjas succesivt de kommande åren.

Trots allt tal om kris är Ludwig Liepe optimistisk och tror på en bra glöggförsäljning i år:

– Med energikris, höjda räntor och inflation tror jag att glögg tillhör den vardagslyx vi kommer att unna oss. Saturnus är inte särskilt konjunkturkänsligt och har tagit sig igenom tidigare kriser som två världskrig, oljekris och finanskriser. Vi är små och kan röra oss fort, vi anpassar oss.

Så tar han fram ett gammalt papper ur en mapp och läser högt från gammelfarfars tal vid Saturnus 50-årsjubileum, mitt under brinnande världskrig 1943:

”Företagets förhållande till kunderna är gott. Trots omständigheter som stå utanför vår kontroll ha vi ändå kunnat upprätthålla bolagets affärsprinciper om att alltid leverera förstklassiga varor samt att väl behandla kunderna”.

– Min far skulle kunna hålla det talet även till julfesten i år, kanske med lite modernare språk. Det visar dock att allting går igen och klarade vi det för 80 år sedan, kommer vi klara det nu.

Fadern Edward Liepe är ägare och VD för Saturnus, där Ludwig ansvarar för de egna varumärkena och brodern Filip för export och licenstillverkning.

Den alkoholfria glöggen till dagligvaruhandeln är Saturnus huvudkategori och mest sålda märke är God Jul Glögg, där varje såld flaska ger 1 krona till Världens Barn. I år en produkt som känns extra viktig med krig i närområdet och energikris som drabbar redan utsatta. 2021 kunde Saturnus bidra med 600 000kr och i år hoppas man kunna bidra ännu mer.

Även internationellt väcker Saturnus produkter intresse.

– Största exportmarknad är Tyskland, där merparten går till gränshandeln. Kina är en intressant marknad dit vi redan sålt en hel pall av vår nya vinglögg och sedan flera år har vi sålt vår skärgårdssnaps dit med stor framgång. Utöver detta säljer vi glögg till USA, Danmark, Finland och Polen.

För att hantera volymerna har anläggningen i Malmö tre produktionslinjer för stora flaskor och två för småflaskor. Automationen gör att Saturnus klarar produktionen med totalt 30 anställda.

– Vi undviker dötid, men det kräver välplanerad logistik och skicklig personal. I år har vi installerat en robot som packar flaskor.

– Vi är ett företag som blandar gammalt med nytt. Vår glögg tillverkas på samma sätt, delvis i samma apparater, som det gjorde runt sekelskiftet men packas med hjälp av en robot som installerades härom veckan. Hantverkstraditionen får leva ut till fullo inuti flaskan medan den digitala världen får ta sin plats runt om kring. Det är en häftig och unik mix som vi är mycket stolta över.

ANNONS