Valio och Espresso House inleder ett samarbete och lanserar kyld caffè latte till dagligvaruhandeln. Produkterna har vunnit i smaktester* och kommer att finnas i butiker över hela landet från och med 10 maj.

Lagom till sommaren och med en ökad efterfrågan på kylda kaffedrycker, inleder Valio och Espresso House sitt samarbete och lanserar tre kylda kaffedrycker on the go. Smakerna är Espresso House tre storsäljare: Caffè latte Original, Karamell och Vanilj.

– Under de senaste åren har vi sett en stark ökning av take-away produkter och vi är glada att vi nu får möjlighet att erbjuda kaffedrycker av hög kvalitet till så många som möjligt. Vi vill möta våra gäster där de är, och tack vare samarbetet med Valio kan vi nå ut till konsumenter även i livsmedelsbutiker. Våra kaffebönor och kaffekapslar finns redan i handeln och nu utökar vi sortimentet med kyld kaffedryck, säger Johanna Martikainen, Head of Outside Coffee Shop Sales på Espresso House Group.

– Valio och Espresso House har tillsammans utvecklat tre kylda och drickfärdiga kaffedrycker. Som inspiration i utvecklingsarbetet har vi haft Espresso House toppsäljande caffè latte varianter. Dryckerna är såklart gjorda på färsk laktosfri mjölk och de har vunnit i smaktester*, säger Cathrine Bose, produktchef på Valio. Nu hoppas vi att de tre smakvarianterna som utvecklats utifrån nordiska preferenser, kommer att bli mångas favoriter, avslutar hon.

Produktinformation:
Espresso House kylda caffè lattes finns i smakerna Original, Karamell och Vanilj. De är alla laktosfria och kommer i en återförslutbar förpackning på 250 ml. Rekommenderat konsumentpris är 17:90/st. De finns i de flesta dagligvarubutiker från 10 maj.

*Källa: Foodwest, November 2020, konsumentundersökning, n 115