För ett år sedan lanserade Axfood i ett nationellt samarbete det unika och helt naturliga växtbaserade cashewköttet Cashewmeetly, som görs på restprodukter vid skörden av cashewnötter. Nu utökas samarbetet. I veckan är det världspremiär för två färdigrätter på Cashewmeetly, när Garant och Axfoods kedjor brett lanserar två färdiglagade asiatiska bowls på den mångsidiga frukten, och därmed tillgängliggör den för en bredare publik.

Sociala entreprenören Linnéa Falkinger

Nu blir Axfood och Garant först i världen med att lansera färdigrätter på den smakrika, mångsidiga och köttliknande cashewfrukten. I ett utökat samarbete med Cashewmeetly och den sociala entreprenören Linnéa Falkinger – som ligger bakom Cashewmeetly och i många år arbetat med att ta fram produkten och bygga en cirkulär, hållbar och social affärsmodell kring den – har Garant utvecklat två vegetariska grytor, som nu lanseras på bland annat Willys och Hemköp.

LÄS OCKSÅ: Garant lanserar vegetariska bowls i samarbete med Cashewmeetly

– I innovativa samarbeten med matentreprenörer som Linnéa kan vi från Axfoods håll bidra till att ta fram mat som smakar gott och är bra för både klimat och hälsa. Vårt mål är att göra Cashewmeetly mer lättillgänglig för svenska konsumenter, men också hjälpa Linnéa och Cashewmeetly att nå en ännu större marknad, säger Johan Neuman, affärsområdeschef egna märkesvaror på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.

Framställningen av Cashewmeetly sker genom en naturlig men komplex förädlingsprocess i flera steg, som Linnéa utvecklat tillsammans med kvinnor i Senegal. Genom att ta tillvara cashewäpplet, som annars lämnas att ruttna på marken, kan det som annars blivit matsvinn bli till mat och skapa klimatnytta med en hållbar produkt som kan ersätta kött i matlagning – samtidigt som människor och samhällen i produktionsländerna får sysselsättning och intäkter.

– Jag har velat bygga ett varumärke och en verksamhet som gör gott både för människan, klimatet och ekonomin. Det känns väldigt bra att fler nu kan upptäcka Cashewmeetly med de här färdiglagade rätterna, som bara är att värma. Det utökade samarbetet hjälper mig på resan mot att etablera produkten globalt och kunna starta produktion i flera länder, för att ta vara på mat som annars går till spillo, och stötta lokalsamhällen i fler produktionsländer, säger Linnéa Falkinger.

De båda rätterna – Indian Dahl och Spicy Korean – ingår i Garants befintliga serie med frysta färdiglagade bowls.

– Båda bowlsen har spännande smaksättningar och mycket smak, vilket kompletterar det tillagade cashewäpplets sötsyrliga karaktär. I våra bowls får cashewäpplet en köttliknande konsistens med bra tuggmotstånd. Rätterna är väldigt olika i sina smakprofiler. Indian Dahl är kryddig och värmande god, vilket gör den perfekt när det är kyligare ute och man vill äta något värmande. Spicy Korean är en lättare bowl med fräschör från klassiska koreanska smaker och ingredienser såsom gochujang och shiitake, säger Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling för egna märkesvaror på Axfoods inköps och sortimentsbolag Dagab.

De nya produkterna finns i butik och e-handel från och med den här veckan, och går bland annat att köpa på Willys, Hemköp och Eurocash, liksom hos Mathem. Och på Urban Deli använder kockarna Cashewmeetlys cashewäpplen som ingrediens i Urban Delis måltidslösningar.

Mer om idén och arbetet bakom Cashewmeetly

Cashewmeetly bygger på en idé om en cirkulär, hållbar och social affärsmodell, genom att ta tillvara på cashewäpplet, själva frukten och ”restprodukten” från produktionen av cashewnötter. Den sociala entreprenören Linnéa Falkinger ville skapa nya arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor i Senegal, minska matsvinnet och erbjuda ett nytt hållbart växtbaserat livsmedel. Samtidigt ville hon återinvestera en del av försäljningen för att finansiera barns och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till kreativa entreprenörer i produktionslandet.

Cashewmeetly består av en enda ingrediens, nämligen 100 procent naturligt förädlat cashewäpple. Cashewäpplet är en så kallad falsk frukt, som ser ut som en blandning mellan en paprika och ett äpple. Under cashewäpplet växer den äkta frukten, en njurformad stenfrukt, som innehåller det frö som de flesta känner igen som en cashewnöt. När den skördas har hittills resten av frukten lämnats att ruttna.

För varje cashewnöt som skördas slängs ett helt ätbart cashewäpple bort. För varje 10 kilo cashewnötter som förbrukas kastas 90 kilo fullt ätbara och näringsrika cashewäpplen. Bara i Afrika ruttnar över 20 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötterna. 57 procent av världens cashewnötter kommer från Afrika. Bara 5 procent av nötterna förädlas lokalt, vilket gör att tusentals lokala jobb går förlorade, och näringsrik mat går till spillo.

Linnéa Falkinger fick via livsmedelsinkubatorn Krinova Science Park i Kristianstad kontakt med Axfood och inledde ett samarbete under förra året. Hösten 2021 lanserades Cashewmeetly brett på den svenska marknaden. Och nu har samarbetet utökats.

För mer information om Cashewmeetly och cashewäpplet, besök Garantskafferiet.se/cashewmeetly.