Bris har de senaste veckorna märkt av en tydlig ökning av antalet samtal från oroliga barn och ungdomar runt om i landet. Många vuxna är hemma från sina jobb och familjer isolerar sig till följd av coronapandemin. Detta skapar oro bland både barn och föräldrar, och risken att barn utsätts för våld i hemmet ökar. Därför genomför Circle K nu en extrainsatt biltvättskampanj med målet att så snabbt som möjligt samla in 1 miljon kronor till Bris.

Med start den 4 maj kan Sveriges bilägare ännu en gång hjälpa till att bidra till Bris arbete för utsatta barn och ungdomar genom att tvätta bilen hos Circle K. På grund av larm om barn och ungdomars utsatthet i kölvattnet av coronapandemin startar Circle K nu upp Bristvätten igen, ett extrainsatt initiativ vars målsättning är att finansiera kuratorstjänster till Bris verksamhet. För varje biltvätt i något av Circle K:s premiumprogram går 25 kronor oavkortat till Bris.

Många av Circle K:s kunder är bekanta med Bristvätten, en kampanj som återkommer varje år och som senast genomfördes i december förra året. Kampanjen pågick i knappt en månad och inbringade då närmare 2,4 miljoner kronor till Bris. Denna gång har Bristvätten ingen utfäst kampanjperiod, utan målet är att så snabbt som möjligt samla in 1 miljon kronor till Bris viktiga arbete. Kampanjen pågår fram tills att målet är uppnått.

– Vi har i många år haft ett nära samarbete med Bris och våra medarbetare är mycket engagerade i de initiativ vi gör till förmån för Bris. I den situation som nu råder vill vi på Circle K göra det vi kan för att barn och ungdomar ska kunna få den hjälp de behöver. Vi hoppas att många tar chansen att tvätta bilen den närmaste tiden, så att vi tillsammans snabbt kan bidra med 1 miljon kronor till Bris viktiga arbete, säger Maria Philipson, Communication Manager på Circle K Sverige.

Bris tar varje år emot tiotusentals samtal från barn och ungdomar och erbjuder stöd för barn i utsatta situationer. I den rådande coronapandemin har trycket hos Bris ökat. De senaste veckorna har Bris kuratorer märkt en tydlig ökning av antalet stödjande kontakter per vecka jämfört med tidigare. Den pågående krisen är särskilt svår för barn som lever i en utsatt situation i hemmet, exempelvis med föräldrar med psykisk ohälsa eller med våld i familjen.

– Initiativet att skapa en extra Bristvätt-kampanj är helt fantastiskt. Det är ett högt tryck på kuratorerna på Bris nu. Barn som redan har det tufft hemma är extra utsatta i dessa tider. Bidraget från Bristvätten gör därför verkligen skillnad för barn och ungdomar som behöver stöd. Vi är väldigt tacksamma för det stöd som vi får från Circle K och deras kunder, säger Heléne Tibblin, Insamlingschef på Bris