Den hårda konkurrensen inom norska dagligvaruhandeln gör att digitala lösningar blir viktiga för att optimera butikers resurser och skapa bättre kundupplevelser. Det är bakgrunden till att landets näst största dagligvarukedja, Coop, tagit sig an utmaningar i deras äldre system och skapat effektivare processer för de mer än 1250 butikerna och 28 000 medarbetarna.

Coop identifierade flera processer i butiksnätverket som var osynkade, exempelvis skillnader i hur digitalt och printmaterial hanterades i butiker. Det fanns också utmaningar med att butikspersonal behövde lämna butiksytan och gå till kontoret för att hantera vanliga uppgifter, som att skriva ut skyltar och affischer. De äldre systemen hade också andra begränsningar, exempelvis tog det tid att få in data  och det fanns begränsningar i hur effektivt de kunde skapa de olika skyltformat som butikerna behöver.

– Vi hade i praktiken ett system för att göra skyltar med bilder och tillhörande text och ett system för andra skyltar, vilket var väldigt ineffektivt,” säger Rolf Wathne, IT-ansvarig för Coops butikskedjor. ”Vi lever i en tid där det är viktigare än någonsin att information till kunder överensstämmer från nätet till butiksbesök och att personal kan uppdatera allt material via mobila enheter i butiken.

Letade efter alternativ

För att lösa utmaningarna önskade Coop investera i nya lösningar som kunde skapa och uppdatera alla skyltar i butikerna, utan de begränsningar som tidigare funnits. På önskelistan stod en mobil lösning som var enkel att använda för all personal och som inte krävde besök till backoffice-datorn. Ledningen önskade också en molnlösning, något som Lexmark kunde erbjuda, där inga ytterligare servrar behövdes och där företagets molnteam kunde se till att alla butiker fick snabb och kontinuerlig prestanda.

Dagligvaruhandelskedjan inledde en anbudsprocess för en publiceringsplattform som kunde integrera alla format, print och digitalt, och visa informationen på ett visuellt lockande och konsekvent sätt till kunder i alla kanaler. Systemet skulle vara enkelt att installera i alla butiker och enkelt att använda för kedjans tiotusentals butiksmedarbetare.

– Konsumenter förväntar sig numera en sammanhållen kanalapproach med samstämmig information och då behöver vi lösningar som gör det möjligt,” säger Rolf Wathne på Coop. “Vår upphandling visade att Lexmark var den enda aktören som kunde möta dessa behov, med system och mobila enheter som kan hantera och uppdatera alla datapunkter på alla olika typer av skyltar.

Holistisk approach

Plattformen från Lexmark gör det möjligt för butiksmedarbetare att hantera alla format och använda intelligenta funktioner för att automatiskt guida användare till rätt format och kategori, samtidigt som allt styrs via en lättanvänd mobil enhet. Med 1250 butiker över hela landet som har både centrala och lokala servrar och hårdvara, kunde Lexmarks lösning standardisera processerna för att hantera butiksmaterial. Lösningen kunde också säkerställa att alla delar av systemet hade rätt uppdateringar och drivrutiner.

Butikerna har sett omedelbara resultat från införandet. Nära 95 procent av alla skyltar och etiketter hanteras nu via handhållna enheter. Butikspersonal upplever det enkelt att printa material, uppdatera priser och erbjudanden samt hantera elektroniska prisetiketter på butikshyllorna.

–Lösningen är mycket robust och hanterar alla butiker, uppdateringar och utskrifter samtidigt, säger Rolf Wathne på Coop.

Sparar tid för personalen

Lösningen från Lexmark gör det möjligt för dagligvaruhandelskedjan att säkerställa att alla priser är korrekt uppdaterade, med samstämmig information i alla kanaler, vilket stödjer både kundupplevelse och försäljning.

“Vi har fått mycket positiv återkoppling från medarbetarna som använder den nya lösningen,” säger Rolf Wathne på Coop. “Det sparar mycket tid och vi har eliminerat vårt beroende av backoffice-datorer, vilket gör att butiksmedarbetare kan vara där de skapar mest värde för kunder, i butiken.”

Digital ledare

Coop arbetar nu med Lexmark för att ytterligare digitalisera dess 1250 butiker. Inom en snar framtid kommer de två företagen att arbeta tillsammans för att utveckla vidare hur digitala skärmar används i butiksytan och automatisera fler processer i butikerna.

– Coop Norge är en ledare inom digitalisering av butiker och vi är stolta över vårt partnerskap i dessa viktiga processer,” säger David Jenkins på Lexmark. “Tillsammans kan vi med rätt teknik skapa ännu mer digital innovation i butikerna.