Dagligvarukedjan Rimi, och moderbolaget ICA Gruppen, har ett tydligt åtagande kring hållbarhetsfrågor, matsäkerhet och att minska matsvinnet. Som en del av det fortsatta åtagandet sluter nu Rimi Baltic ett central avtal med svenska prisbelönta foodtechföretaget Whywaste, för att bekämpa matsvinnet i Baltikum.

En tredjedel av den mat som produceras idag hamnar i avfallet och många aktörer jobbar aktivt för att minska svinnet. Under hösten 2019 har Rimi samarbetat med Whywaste för att införa ett toppmodernt digitalt system, Semafor, i butik för att arbeta med en effektivare datumhantering. Semafor används nu i Rimis butiker i Estland, Lettland och Litauen. Med systemet får butikerna  bättre kontroll över sina  färskvaror, och personalen får ett larm när en produkt riskerar att närma sig utgångsdatum och därmed bli matsvinn.

sebastian-hoglin-thorden
Sebastian Höglin Thordén, en av Whywastes grundare.

– En av de stora orsakerna till att matsvinn uppstår i butik är att produkter hinner passera utgångsdatum innan de säljs. Butiken får dagliga påminnelser om de varor som riskerar att passera detta datum och då kan butikspersonal sätta in nödvändiga åtgärder för att få produkten såld, såsom att sänka priset.  Semafor minskar dessutom risken att butiken av misstag säljer en produkt som redan gått ut, vilket annars kan vara ett vanligt problem. Vi är väldigt glada att Rimi har valt att samarbeta med oss för att minska sitt matsvinn, säger Sebastian Höglin Thordén, en av Whywastes grundare.

Rimi blir den första kedjan i Baltikum att ta detta steg och implementera Semafor i så stor skala. Systemet används redan i butiker i många andra länder i Europa, såsom Meny, Coop, Spar och Intermarché. I snitt har dessa butiker minskat både sitt matsvinn med 20 procent och dessutom även den tid som butikspersonalen lägger på att manuellt gå igenom produkterna för att se om de börjar närma sig utgångsdatum.

– Rimi Baltic har satt mål att halvera vårt matsvinn till år 2025. Samarbetet med Whywaste är därför viktigt för att nå detta mål och göra insatser för miljön. Matsvinn är en komplex fråga eftersom det inte bara är maten som slängs utan även resurserna som gått åt för att producera maten såsom vatten, mark, transport, energi och arbetskraft, säger Renata Sagatauskè, Rimi Baltics Corporate Responsibility Strategy och Development Manager

Som en del av FN:s 17 globala hållbarhetsmål behöver vi halvera det globala matsvinnet per person i butik- och konsumentledet.  Det svenska foodtechföretaget Whywaste har funnits sedan 2016 och har framtill idag påverkat ett minskat svinn om totalt 753 ton.