Vembla lanserade i dagarna sin beta där kunder kan beställa hem livsmedel från Vembla och få sin leverans inom 60 min. Vemblas affärsmodell går ut på att ansluta lokala matbutiker till sin plattform och kunder får därefter se utbudet för respektive butik i appen. Man lägger sin beställning och betalar i appen, därefter plockas matkassen upp av en frilansare som levererar hem till kund inom 60 min.

Satsningen genomförs efter att bolaget säkrat sin första investering som primärt kommer från ängelinvesterare i Stockholmsområdet. Bolaget grundades av Sunil Dutt, Dino Todorovic och Sebastian Malmberg som träffades under Antlers första inkubatorprogram i Sverige med start i Januari 2019. 

Vemblas affärsidé är att digitalisera lokala matbutiker, både stora och små, och erbjuda kunder sortimentet från varje butik i en samlad marknadsplattform. Baserat på kundens leveransadress visas de närmsta tillgängliga butikerna och därmed minimeras även transportavståndet från butik till kund. Tack vare detta kan en leverans inom 60 minuter säkerställas och inga tunga, miljöförstörande lastbilar behöver användas då de korta avstånden lätt kan avverkas på cykel eller till fots.

Vembla finns tillgängligt både på webben (www.vembla.se) samt på App Store (iOS) och Google Play Store (Android).