Nytt namn, nytt utseende, nya inslag

Tillsammans samlar mässorna 500 utställare och tar årligen emot 5 000 besökare alla med målet att upptäcka produktnyheter som de inte hittar någon annanstans.

Som en del av nylanseringen kommer Eco Life Scandinavia att göra besökarupplevelsen ännu mer lättillgänglig genom att inkludera fyra nya områden med fokus på de snabbast växande sektorerna på hållbarhetsmarknaden: Vegan Scandinavia, Free From Scandinavia, Natural Health & Beauty Scandinavia och Naked Drinks Scandinavia.

Det ökande intresset för veganism är en av de viktigaste trenderna inom detaljhandeln och Vegan Scandinavia anknyter till denna snabbväxande sektor. Marknaden för veganska produkter blir allt mer mainstream – 5,5 % av alla danskar under 34 år betraktar sig om veganer eller vegetarianer, och fler och fler väljer en flexitarian-diet – så detta inslag har alla förutsättningar att bli mycket populärt.

Natalie Slater, marknadschef på Uptons Naturals (USA)

-Marknaden för växtbaserade livsmedel exploderar i Europa och de skandinaviska länderna visar vägen. En av fem svenskar under 30 år identifierar sig som vegetarian eller vegan, så vi är stolta över att lyfta fram vår produktserie baserad på jackfrukt, ett veganskt köttalternativ i den nya Vegan Zone-delen på Eco Life Scandinavia, säger Natalie Slater, marknadschef på Uptons Naturals (USA).

Free From Scandinavia kommer man visa upp den stora variationen i den ständigt växande sektorn för fri från-produkter. Antalet produkter på den svenska marknaden ökade med hela 20% 2017, vilket betyder att sektorn fortsätter att växa mer än traditionella varukategorier, med liknande siffror som ses i Danmark och Norge.

Egenvård fortsätter att vara en starkt växande kategori bland konsumenter i Skandinavien, då vi tar allt större ansvar för vårt välbefinnande och skaffar en hälsosammare livsstil. Natural Health & Beauty Scandinavia har förutsättningar att bli sektorns ledande branschevenemang i Skandinavien, genom att erbjuda en unik plattform för möten mellan företag inom egenvård och viktiga inköpare både inom och utanför Norden.

Gör ett besök på Naked Drinks Scandinavia för att upptäcka några av världens bästa naturliga, veganska, ekologiska och “fri från”- vin, öl och spritdrycker. Enligt Systembolaget utgör ekologiska viner nu 22% av marknadsandelen, samtidigt som en av tre svenskar väljer ekologisk öl när alternativet finns. Det här är det första evenemanget inriktat på denna allt mer betydelsefulla sektor och täcker allt som inköpare behöver för att göra hållbara val för både konsumenterna och för vår planet.

Sustainability in Retail Forum

I år lanseras Sustainability in Retail Forum. Denna konferens genomförs under mässans första dag och är utformad för att hjälpa beslutsfattare hos ledande återförsäljare från hela Norden att möta utmaningarna kring hållbarhet, som hela tiden förändras. Detta viktiga forum kommer att samla tankeledare och branschexperter som kommer att delge insikter och verkliga fallstudier kring en rad hållbarhetsfrågor inom detaljhandeln.

Läs också: Sveriges största glutenfria mässa

Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair återvänder till Malmö, onsdag och torsdag 13-14 november. För mer information och anmälan för att få fribiljett, besök www.ecolifeshow.com eller www.nordicorganicfoodfair.com och använd kod PR123. Direktlänk: Klicka här