Malmö-baserade Mylla Mat planerar för fortsatt expansion när bonden och entreprenören Jens Thulin från Vismarlövsgården går in som delägare i bolaget. Målsättningen är att nå 1,3 miljoner kunder till påsk.

Under pandemiåret 2020 ökade intresset för lokal mat och e-handel av livsmedel explosionsartat. Hos Mylla, som levererar lokala råvaror i säsong direkt från skånska bönder hem till kundens dörr, blev detta väldigt tydligt då försäljningen ökade med över 300% över en natt.

– Året som gått har visat att det finns en stor efterfrågan på hållbara, högkvalitativa råvaror som levereras direkt från bönderna. Detta betyder samtidigt att det finns ett stort behov av att ändra affärsmodeller och modernisera försäljningen. Den digitala plattform Mylla börjat bygga är i framkant och skalbar i såväl Sverige som våra grannländer, säger Jens Thulin, ny delägare och COO på Mylla.

Planerna för Mylla inför 2021 är fortsatt tillväxt och tillgängliggörande av goda, lokala råvaror för allt fler. Jens Thulin går in operativt i verksamheten, med fokus på att under våren ansluta fler lokala producenter till Mylla – samt erbjuda hemleveranser i hela Skåne.

– Digital handel av livsmedel ökar kraftigt och det finns en stor affärspotential i den lucka som finns i dagens olika alternativ av kassar med mat och råvaror. Producenten glöms bort och andra kapitaliserar på deras råvaror. Därför ska vi nu inspireras av de främsta e-handlarna på marknaden och fokusera på en optimerad och hållbar logistikkedja som sträcker sig från bondgården hem till konsumenten, säger Jens Thulin.

Jens Thulin är bonde och driver klimatcertifierade Vismarlövsgården i Skåne. De senaste månaderna har man även kunnat följa honom och Vismarlövsgården i Lantbrukarnas Riksförbunds serie Framtidsbönder.

– Jens kännedom och förståelse för primärproduktion och försäljning på gårdsnivå, samt hans erfarenhet av att skala upp ett snabbväxande startup-bolag med hållbarhetsprofil, är mitt i prick. Det känns oerhört kul och inspirerande att få ha med honom på Myllas fortsatta resa, säger Rickard Sandahl, grundare och VD på Mylla.