Hemköp startar som första svenska matkedja ett pilotprojekt för att underlätta och skapa en smidig shoppingupplevelse med hjälp av en app. I appen Hemköp Smartshopper får kunden hjälp att navigera och hitta varor som sedan skannas och betalas direkt i mobilen.

I appen Hemköp Smartshopper får kunderna tillgång sin egen inköpslista, produktinformation, karta över butiken, personliga erbjudanden, recept och självscanning. Dessutom går det att betala sina varor direkt i appen. Testet av Hemköp Smartshopper genomförs i butiken Hemköp Torsplan i Stockholm under våren.

­– Vi försöker hela tiden finna nya innovativa digitala lösningar i syfte att  hjälpa och förenkla för våra kunder och därmed skapa den bästa shoppingupplevelsen anpassad efter varje enskild kunds behov, säger Malin Wiklander, chef för digital innovation på Axfood.

Hemköp Smartshopper finns för både iPhone och Android och laddas ned utan kostnad. Väl i butiken loggar kunden in och får då tillgång till en karta över butiken och appen hjälper kunden navigera fram till var varorna på den inlagda inköpslistan finns. Varorna scannas och betalas direkt i appen, med antingen Swish eller kortbetalning.

– Vi kommer att testa detta i vår butik Hemköp Torsplan i Stockholm under en begränsad tid. Utifrån de lärdomar vi får är ambitionen att rulla ut tjänsten till fler Hemköpsbutiker, säger Ted Bergström, marknadschef på Hemköp.

Hemköp har i dag ca 200 butiker över hela Sverige.