113 miljoner besök på IKEA.se och närmare 37 miljoner besök på IKEA-varuhusen. Det har sammantaget bidragit till att IKEA Sveriges försäljning ökar med sex procent, till drygt 17,8 miljarder kronor, för verksamhetsåret 2019*.

Lena Herder, landschef IKEA Sverige.

– Jag är otroligt glad och stolt över medarbetarnas insats och engagemang under året. IKEA Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare dem och deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.  

Läs också: IKEA-köttbullen kommer snart som växtbulle

IKEA ökar den onlinegenererade försäljningen i Sverige med 33 procent jämfört med föregående verksamhetsår, samtidigt som försäljningen till företagskunder ökar med 29 procent. IKEAs köksbutik i centrala Stockholm ökar sin försäljning med 56 procent och samtliga av landets 20 varuhus genererar en positiv tillväxt. Summerat landar IKEA i Sverige på en tillväxt på över 1 miljard kronor. 

– Vi gör denna tillväxt på IKEAs hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår då vi genomfört det största förändringsarbetet i IKEAs historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger Lena Herder.  

Hållbart fokus framå 

I 75 år har varuhusen varit en avgörande del av IKEAs framgång – och det kommer de även vara i fortsättningen.

– Här finns medarbetarnas heminredningsexpertis, inspiration och lösningar för hemmets alla rum och här lever och andas IKEA-kulturen. Men varuhusens roll håller på att förändras. Till exempel. är alla varuhus i Sverige idag också lokala lager för online-handlande kunder. När det digitala och fysiska mötet blir alltmer integrerat, satsar vi på service som hjälper våra kunder att handla på det sätt de vill, säger Lena Herder.  

– Under det kommande året ska vi skapa tillväxt och stärka relationerna till kunderna genom vår ambitiösa hållbarhetsagenda och vår unika heminredningsexpertis. Och vi ska vara tillgängliga på relevanta sätt för de många människorna där de är, på deras villkor och utifrån deras behov, säger Lena Herder.    

Köttbullar med mos
Foto: Veronica Sköld

Fakta IKEA Sverige FY19 

  • Total försäljning: 17,8 miljarder SEK (jämfört med 16,8 miljarder SEK förra året)
  • Besök i varuhusen: drygt 37 miljoner (samma nivå som föregående år) 
  • Besök online: 113 miljoner (ökning med 16 procent jämfört med förra året) 
  • 1,7 miljoner kuddar, 5 miljoner varmkorvar samt en halv miljon veggie hot dogs, 1,3 miljoner Glimma värmeljus (förpackning à 100 styck i varje), 2 miljoner matlådor sålda 
  • 2,9 miljoner medlemmar i IKEA Family 

*1 september 2018 – 31 augusti 2019 

Fakta Ingka Group FY19

Globalt ökar Ingka Group försäljningen i sina varuhus och online med 5 procent till 36,7 miljarder euro. Besöken till varuhusen ökar till 839 miljoner besök (838 miljoner FY18) och antalet besökare på IKEA.com landar på 2,58 miljarder (+10%). Under året öppnade sju nya traditionella IKEA-varuhus, vilket gör att Ingka nu äger 374 varuhus på 30 marknader.