Middagsfrid Tar Användning av AI till Nästa Nivå med Unik Kampanj

Middagsfrid, är ett matkassebolag som ingår i Axfood-koncernen, har intensifierat sina ansträngningar för att förbättra sitt kunderbjudande det senaste året och står nu redo att expandera sin kundbas. För att markera detta har företaget lanserat en nyskapande kampanj som använder sig av bilder på matkassar genererade av artificiell intelligens (AI).

Under det senaste året har Middagsfrid genomfört betydande förbättringar av sina kunders upplevelse, inklusive lanseringen av en ny webbplats och e-handelsplattform, en ny hemleveranslösning och mer flexibla menualternativ. Nu står företaget inför en fas av nykundsvärvning och återaktiveringsaktiviteter, vilket inkluderar en AI-driven kampanj. Kampanjen presenterar surrealistiska varianter av matkassar, såsom en ”Originalkasse” med blomkålsmoln, flygande fåglar och en liten cykel – allt i syfte att väcka uppmärksamhet.

Camilla Tullberg Wengholm, marknads- och försäljningschef på Middagsfrid, förklarar: ”Vi ville skapa en intressant kontrast mellan det artificiella i bilderna och det autentiska i våra matkassar. Vi lägger en otrolig omsorg på våra matkassar, våra kockar tar fram nya recept varje vecka, vilket gör det enkelt för kunden att få i sig bra mat. Vi tycker att det ska vara lika enkelt att skapa bilder med AI som att skapa goda matvanor.”

Middagsfrid är en del av Axfood-koncernen, som aktivt utforskar användningen av AI inom olika delar av sin verksamhet. Kampanjkonceptet initierades internt hos Middagsfrid, och de AI-genererade bilderna skapades av företaget självt. Senare anlitade man en produktionsbyrå för att anpassa bilderna till olika format.

”AI är en ständigt aktuell fråga, där vi och många andra företag inom Axfood-koncernen använder tekniken för att öka effektiviteten i våra processer och förbättra kundupplevelsen. Att kunna generera bilder på detta sätt är relativt nytt och känns mycket nyskapande. Därför har det varit extra spännande att experimentera inom detta område,” säger Malin Wiklander, VD för Middagsfrid.

Kampanjen kommer att synas i Stockholms tunnelbanor och på bussar, följt av närvaro i sociala medier under augusti och september.

Text: Jonny Bothin – Butiksnytt