Ilse Siekkinen har utsetts till den nya VD:n för Norden för Oatly Group AB, det världsledande företaget inom havredrycksbranschen. Siekkinen kommer att ha ansvaret för att leda Oatly in i nästa tillväxtfas i Norden, med särskilt fokus på att driva tillväxten inom kategorin och utöka samarbeten inom livsmedelsbranschen. Hon kommer att vara baserad i Stockholm och rapportera till Oatlys Chief Operating Officer, Daniel Ordonez.

Ilse Siekkinen har nästan 20 års erfarenhet av ledarskap inom varumärkesbyggande och samarbeten inom dagligvaruhandeln. Hon kommer senast från Unilever, där hon arbetade de senaste 14 åren och hade rollen som General Manager för Personal Care i Norden.

– Jag är stolt över att få vara en del av detta ikoniska varumärke och företag med en stark syftesträvan och värderingar som ligger i linje med mina egna. Vi står inför en klimatkris och Oatlys övergång till ett mer hållbart, växtbaserat livsmedelssystem är avgörande för vår planet. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ett så passionerat team och en banbrytande portfölj av mat- och dryckesinnovationer, och att bidra till att skriva nästa kapitel i Oatlys framgångssaga här i vår ursprungsregion, säger Siekkinen.

Ilse Siekkinen tar över rollen som VD för Norden efter Jonas Persson Follin, som kommer att ta sig an en ny global roll inom Oatly där han kommer att ansvara för företagets internationella foodservice och samarbete med OOH-partners.

– Vi är mycket glada över att välkomna Ilse till Oatly. Hon tillför värdefull erfarenhet av att driva tillväxt inom kategorin för några av världens största FMCG-varumärken. Hennes kommersiella expertis inom både försörjningskedjan och försäljning och marknadsföring, tillsammans med hennes engagemang för vår mission, gör henne perfekt lämpad att accelerera vår tillväxt i Norden, som fortsätter att vara en prioriterad marknad, kommenterar Ordonez.

Oatly var pionjär inom havredrycksbranschen i Sverige och har bidragit till den kraftiga ökningen av efterfrågan på marknaden sedan dess. Med en stark närvaro i hela Sverige genom samarbeten med stora detaljhandelskedjor, specialkaféer och foodservicepartners är Oatly det främsta varumärket för växtbaserade alternativ i Sverige. Oatly fortsätter att utvecklas och utökar sin växande portfölj av mejerifria, havrebaserade produkter, inklusive de senaste lanseringarna av ”No” Sugars, de nya havredryckerna med 0,5 %, 1,5 % och 2,8 % och den nya havrebaserade mjukglassen.

1NielsenIQ, DVH Totalt, Total alternativprodukter, Value sales (000’) MAT TY, W.20 2023, Sweden