Nu äntrar Paulig-ägda Santa Maria en för varumärket helt ny spelplan – snacks; ett viktigt steg i att uppnå Pauligs tillväxtambitioner inom denna expansiva kategori.

Med lanseringen av fem poppade chips vill det internationella, familjeägda företaget tillföra snackshyllan spänning och inspiration och erbjuda konsumenterna ett alternativ till de traditionella, friterade potatischipsen.

Santa Maria Chips.

Snacks är en kategori som har vuxit kontinuerligt över de senaste åren och spås fortsätta den positiva utvecklingen. Bland trenderna märks ett sug efter nya ingredienser och texturer, 7 av 10 svenskar* vill testa nya typer av snacks. Lättare alternativ med mindre fett står också på önskelistan. Samtidigt är det de breda smakerna som fortsatt lockar flest konsumenter. 

Rolf Ladau, VD på Paulig. 

– Med vår stora produktionskapacitet och innovationsförmåga inom snacks, kombinerat med Santa Marias starka varumärke och lojala konsumentbas, kliver vi in på arenan med starka muskler. Vi har ett långsiktigt perspektiv och är fast beslutna att accelerera lönsam tillväxt i kategorin tillsammans med handeln, säger Rolf Ladau, VD på Paulig.  

Med fem poppade chips, generöst kryddade med några av svenskarnas mest älskade chipssmaker, ger sig Santa Maria in i snackshyllan!

Lanseringen av Santa Marias snackssortimentet har möjliggjorts av Pauligs förvärv av Liven, en spansk tillverkare av snacks och Tex Mex-produkter. Istället för att friteras utsätts ingredienserna för värme och tryck, vilket gör att de ”poppar” till lätta och krispiga chips, som innehåller 60% mindre fett än vanliga friterade chips. Och som alltid för varumärket Santa Maria, ligger fokus på smaken.  

Paula Backman, Chief Marketing Officer på Paulig. 

– Varumärket Santa Maria är en välkänd och betrodd smakexpert med starka marknadsledande positioner inom bland annat Tex Mex och kryddor i norra Europa. Men nu går vi in i snackskategorin som en riktig utmanare. Hur gör vi det? Jo, vi vet att alternativa snacks, som våra poppade chips, blir allt mer populära och vi siktar på att nå konsumenter som är sugna på något nytt. För att lyckas med detta krävs en fantastiskt smakrik produkt men också betydande och långsiktiga investeringar i disruptiv marknadsföring och kommunikation, säger Paula Backman, Chief Marketing Officer på Paulig. 

De nya poppade Santa Maria-chipsen lanseras i Sverige i januari 2023. Sortimentet består av fem varianter: Supreme Cheese, Sourcream & Onion, Sweet Chili, Jalapeño Cheese och Grilled Paprika.  

*Källa: Euromonitor Packed Foods data 2021