Sedan april i år har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på 3 kronor per kaffe. Initiativet har fram till nu lett till en besparing på 80 000 engångsmuggar. Skulle man ställa dem på varandra får man ett torn nästan lika högt som Mount Everest, dvs över 8 800 meter.

– Kafferabatten visar vilken skillnad servicehandeln kan göra för miljön när vi involverar kunderna på detta sätt. När man föreställer sig stapeln med kaffemuggar bredvid världens högsta berg blir man både glad och stolt över vad vi åstadkommit, säger Lennart Schultz, kommunikationschef Reitan Convenience Sweden.

EU tog under våren beslutet att alla medlemsländer aktivt ska arbeta för att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska. Den klassiska engångsmuggen är till stor del gjord av papper, men har en insida av plast för att göra muggen tät. Ofta medföljer även ett lock, som är helt gjort av plast.

Kafferabatten på Pressbyrån och 7-Eleven är en del av en större kampanj som drivs av Håll Sverige Rent under namnet Hej då engångsmugg. Målet var att minska förbrukningen av engångsmuggar med 5 procent totalt och det målet ser nu ut att nås i butiker med studentnära lägen, I hela riket är det en minskning med 1,55 procent och fram till nu motsvarar det en besparing på 80 000 engångsmuggar.

-Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en medhavd mugg, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.