Rosie Kropp har valts in i kafferosteriet Löfbergs styrelse. Rosie är senior rådgivare inom varumärkesutveckling, transformation och marknadsföring, och har 25 års erfarenhet från ledande befattningar i globala företag och konsultbyråer.

Kathrine Löfberg
Kathrine Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs.

– Det känns väldigt bra att kunna välkomna Rosie till oss på Löfbergs. Hon har en imponerande meritlista med internationell erfarenhet av att bygga starka varumärken och bolag, och blir en värdefull resurs i vårt fortsatta arbete att skapa en långsiktigt hållbar tillväxt, säger Kathrine Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs.

– Löfbergs är ett fint familjeföretag som drivs med stor passion och genuina värderingar vilket är viktigt för mig. Bolaget har en inspirerande framtidsagenda som fokuserar på kundupplevelsen, hållbarhet, innovation och att bygga varumärket internationellt. Jag ser fram emot att få vara med på en spännande resa och få bidra till Löfbergs fortsatta framgång, säger Rosie Kropp.

Rosie Kropp är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Sedan 2012 har hon varit vd och senior rådgivare på Lavandel, en internationell konsultbyrå med fokus på strategisk varumärkes- och affärsutveckling. Innan dess arbetade Rosie som global varumärkeschef för Vodafone Group, marknadsdirektör för Starbucks UK & Irland och som senior konsult på Landor, en global varumärkesbyrå där hon ansvarade för MENA regionen och centrala Asien. Hon har även haft ledande roller inom marknadsföring och kommunikation på Accenture, Skistar, Bisnode och Kraft Foods.

Löfbergs grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företaget ägs till 100 procent av familjen Löfberg, nu i tredje och fjärde generationen. Löfbergs omsätter 1,6 miljarder kronor och är verksamt på ett tiotal kärnmarknader i norra Europa.

Extern majoritet
Styrelsen i Löfbergs består nu av sju personer, fyra kvinnor och tre män. Ägarfamiljen är representerad med tre personer, resterande ledamöter är externa.

– Det ligger helt i linje med de ambitioner vi satt upp som säger att vi ska ha en majoritet externa ledamöter. Som familjeföretag är det extra viktigt att få in externa personer som kan, vill och vågar utmana och komplettera ägarnas syn. Det gör oss starkare, säger Kathrine Löfberg.