Den 19 september utses Sveriges bästa frukt- och grönsaksavdelning på Dagligvarugalan i Blå Hallen, Stockholm.

-Vi i juryn har fått många nomineringar och har rest land och rike runt för att hitta den bästa frukt- och grönsaksavdelningen. Nu har vi lyckats koka ner det till tre stycken, som alla gör ett riktigt bra arbete och har en köpupplevelse utöver det vanliga, säger Sara Berger, jurymedlem och vd på Sydgrönt.

Läs också: Stort Grattis till – nomineringarna!

Vill man besöka någon av Sveriges tre bästa frukt- och grönsakstavdelningar ska man bege sig till Hemköp Hornstull i Stockholm, ICA Supermarket Fäladstorget i Lund eller Stora Coop Ersboda i Umeå, som alltså är årets tre finalister.

På Odlarna.se, där 80 procent av Sveriges gurk- och tomatodlare ingår, är man glada att juryn hittat tre butiker som alla inspirerar sina kunder till att äta mer frukt och grönsaker.

-I Sverige äter åtta av tio för lite grönsaker. Det är så klart något våra odlare vill vara med och förändra. Finns det ett stort och bra utbud av grönsaker, och gärna sådana som odlats i Sverige och inte transporterats lång väg för att komma hit, tror vi att fler kommer få i sig rätt mängd, säger Anette Ekstrand från Odlarna.se.

Organisationen vill gärna att andra butiker ska kunna inspireras av de nominerades frukt- och grönsaksavdelningar.

-Blir köpupplevelsen lika bra i alla butiker som den är i dessa tre tror jag inte bara det är butikerna som vinner på det, utan hela samhället genom att vi får i oss mer grönsaker, säger Anette Ekstrand.

Finalisterna

Hemköp Hornstull, Stockholm

Med ett stort matintresse, engagemang kring kvalitet och fräschör, och med leverans två gånger om dagen, gör denna citybutik det mesta av sin avdelning. En hög frukt och grönt andel drivs med hjälp av brett sortiment, kampanjer, säsongsfokus och lokala leverantörer. Personalens engagemang är påtagligt och matsvinn minskas genom matlagning i butiksköket.

Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Ansvarig för avdelningen har fått helt fria händer vilket har resulterat i en mycket hög frukt och grönt andel. Butiken samarbetar med 18 lokala odlare som exponeras tydligt och för att hjälpa till att minska matsvinnet, tar man emot partier i sista stund.

Personlig kommunikation inspirerar, tipsar och utbildar konsumenten.

Stora Coop Ersboda, Umeå

Ett stort och starkt team arbetar i den avdelning som man har utsett till hjärtat i butiken.

Eftersom ledorden är kvalitet och kvantitet arbetar man med kraftfulla torgexponeringar med mycket volym på ett extraordinärt sätt. Färgspelet är ett hjälpmedel när man satsar för att vinna konsumenten.

Juryn består av; Sara Berger SydGrönt/Odlarna.se, Magnus Nilsson InQuality, Ola Dolck SRC, Egil Bråthe Marketing Clinic, Lars Nordmark Fri Köpenskap