Förra veckan var det premiär för Mathems nya transportbilar som kommer att köra ut deras leveranser till hushållen. Liksom tidigare är första valet Mercedes-Benz Sprinter men nu är bilarna försedda med helt unika kylaggregat från Thermoking som drivs av egna batterier och kan ge helt utsläppsfri kyla.

Mathems affärside är att låta kunderna beställa fritt ur hela sortimentet och sedan köra hem varorna direkt till kunden. Det kräver att bilarna har både kyl och frys som övervakas noga så att temperaturen alltid hålls på rätt nivå.

Läs också: MatHem väljer biogas

Väl isolerade skåp klarar detta under korta perioder även när det är varmt ute, men rör det sig om längre stopp måste kylaggregatet vara igång. Det i sin tur kräver att motorn är igång.

Mads Schilling Hansen, Fordonschef för Mathem i Sverige och Jenny Westerfors från Mathem

De nya bilarna har dock fått en helt ny och unik lösning som de är först i landet med. Kylaggregatet från Thermoking drivs inte av bilens motor utan av ett LitiumJon batteri på ca 150 Ah. Batteriet laddas av bilens motor under körning men kan också laddas direkt med en motorvärmarkontakt i fronten. Kylaggregatet har två innerdelar varav den ena driver en frys i bakre delen av bilen.

Det batteridrivna kykaggregatet från Thermoking.

– Vi räknar med att batteriet klarar att driva aggregatet i cirka två timmar med avstängd motor, säger Johan Green på Thermoking.

– Vi planerar alltid körningen så att vi ska undvika längre stopp längs vägen, säger Jenny Westerfors som är regionchef Skåne på Mathem.

Läs också: Han blir ny vd för MatHem

– Men lagstadgade pauser måste ju hållas och ibland måste det ske med varor i bilen. Då är det skönt att våra chaufförer inte behöver stå med motorn igång, även om det är tillåtet för just kylbilar.

Nya lösningar.

Smart lås från Eurosafe Security Solutions AB.

Efter 10 år i branschen har Mathem lärt sig en hel del om de till synes små saker som kan betyda väldigt mycket i chaufförernas vardag. Det har lett till flera nya lösningar, bland annat ett smart lås från Eurosafe Security Solutions AB.

– Föraren låser upp bakdörren med en tagg innan den öppnas, och när dörren stängs igen går den automatiskt i lås. Om föraren inte öppnar dörren inom en viss tid låses den av sig själv och om någon försöker öppna den när den är låst går larmet säger Björn Mannering på Eurosafe.

– Vi kör idag bland annat Mercedes Sprinter och har nu 90 stycken Sprinter i vår bilflotta. Det är en trygghet att ha bilar som är byggda för att verkligen hålla och där komfort och säkerhet är i en klass för sig själv. Nya Sprinter-generationen har också många smarta digitala funktioner som är riktigt bra när man har så många bilar som vi, säger Mads Schilling Hansen som är Fordonschef för Mathem i Sverige.