Willys, som ingår i Axfoodkoncernen, har utsetts till årets butikskedja inom svensk handel. Det stod klart när priset delades ut på galan Retail Awards den 13 maj.

Willys

Claes Gabrielson, driftchef, Johanna Eurén, kommunikationsansvarig, och Patrick Grabenbauer, chef marknad, kommunikation och digitala affärer. Foto: Retail Awards

På Retail Awards prisas framgångsrika företag och personer som gjort något extraordinärt under året. Sent på måndagskvällen den 13 maj var det Willys som fick bestiga scenen och ta emot det stora priset i kategorin årets butikskedja.

– Det här är det finaste priset man kan vinna inom handeln. Jag är jätteglad och stolt över att vi tog hem det i år, i hård konkurrens med många andra framgångsrika företag, säger Willys vd Thomas Evertsson.

”Driften av våra butiker helt avgörande”

I motiveringen nämndes bland annat Willys e-handelssatsning, hållbarhetsarbete och lansering av ett nytt butikskoncept.

– Willys har ett väldigt starkt koncept som är grunden till vår framgångssaga. Vi har varit bra i genomförandet i allt från utveckling av sortimentet och prissättning till digital utveckling och vårt hållbarhetsarbete. Men driften av våra butiker är helt avgörande, att vi har engagerade medarbetare som tar hand om våra kunder och butiker, förklarar Thomas Evertsson.

Ett pris för medarbetarna

På plats under galan från Willys fanns Claes Gabrielson, driftchef, Johanna Eurén, kommunikationsansvarig, och Patrick Grabenbauer, chef marknad, kommunikation och digitala affärer, för att ta emot utmärkelsen.

På frågan varför Willys är ett sådant starkt varumärke på dagligvarumarknaden idag svarar Claes:

– Det är det dagliga arbetet som alla våra medarbetare gör varje dag. Det är ett stort maratonlopp vi håller på med. Det här priset är till våra 8000 medarbetare som sliter och kämpar där ute för Willys bästa varje dag.

Årets Butikskedja – Willys – Motiveringen

Motivering: Från en liten lokal lågpriskedja till ett av landets starkaste varumärken inom detaljhandeln. Willys framgångssaga bjuder på 18 år av obruten försäljningstillväxt och lönsamhet. Det senaste året har kedjan fortsätta sätta sitt namn på dagligvarukartan med bland annat en e-handelssatsning som gått hem hos kunderna, lansering av ett nytt butikskoncept och ny kommunikation. Kampen mot matsvinnet, miljömärkta butiker och miljöambassadörer på alla arbetsplatser är några exempel på det gedigna hållbarhetsarbetet. De ökande marknadsandelarna visar att Willys har tagit sig in i svenska konsumenters hjärtan för att stanna.