Ja vad har då hänt? Kan tilläggas… föremål för rättslig åtgärd? Skriver man! Går man då inte händelserna i förväg här? Vi har inte blivit kallade till något polisförhör och det bör ske innan åklagare påbörjar sin granskning. Nedan artikel från Butikstrender.se Läs vidare om vårt genmäle och avslöjande!

En person har valt att plagiera Butikstrender, skapa en egen sajt och magasin och dessutom gjort det med ett utgivningsbevis som är Butikstrenders. Fallet är polisanmält och föremål för rättsliga åtgärder.

Efter att under några månader ha funnits i Butikstrenders organisation, på arbetsträning från Arbetsförmedlingen, lämnade den aktuelle personen arbetsplatsen för att inte återkomma. Personen i fråga valde sedan att kopiera Butikstrenders upplägg, koncept och uppdaterade webb.

Hen startade Butiksnytt.se och ett magasin, ännu inte utgivet i något nummer, med samma namn trots att det bolag som äger Butikstrender även äger utgivningsbeviset för Butiksnytt. Hela fallet är nu polisanmält och kommer att bli föremål för rättsliga åtgärder.

Butikstrender vill genom att publicera detta meddelande berätta hur verkligheten ser ut och bidra till att våra läsare, annonsörer och prenumeranter inte blir förda bakom ljuset av ett plagiat som kommit till på illegala grunder.

Eftersom varumärkesintrånget även inkräktar på Butikstrenders kommersiella marknad är även det en aspekt som kommer att hanteras juridiskt.
I plagiatet Butiksnytt anges dessutom ett utgivningsbevis (28 878) som gäller utgivarens gamla tidning Sjöstadsbladet, vilken gick i konkurs.
Enligt PRV har personen inte heller uppdaterat utgivningsbeviset trots två påminnelser och adressaten är enligt PRV okänd. Utgivningsbeviset för Sjöstadsbladet går för övrigt ut i mars 2020.

Hör av dig till din kontaktperson på Butikstrender om du undrar något

Länk till deras artikel:
https://www.butikstrender.se/butikstrender-polisanmaler-plagiat/

Butikstrender påstår att deras magasin har blivit plagierat av Butiksnytt.

Genmäle från Butiksnytt

Om vi går igenom sakförhållandena, så finns det ingen tillstymmelse till att Butiksnytt ska vara likt Butikstrender. Jämför magasinen ovan. Det tar vi som en förolämpning! De skriver vidare att detta gjorts med ett utgivningsbevis som tillhör Butikstrender. Det är en ren och skär lögn från deras sida. Ett företag som heter Språkexperterna i Sverige AB ansökte om utgivningsbeviset till Butiksnytt den 29 oktober i år och ansvarig utgivare är en kvinna som heter Dunia Abdulla. De hade upptäckt vad vi glömt att göra, dvs ansöka om utgivningsbevis. Det är alla fritt att göra affärer på sitt sätt. Vi får väl kanske byta namn till livsmedelsnytt, butiksnytta, produktnytt etcetera…Vi återkommer i frågan.

Länk: https://www.prv.se/globalassets/dokument/periodisk-skrift/utgivningsbevis/2019/2019-10-29_utgivningsbevis_nr42.pdf

Det stämmer som man skriver att Jonny Bothin var på arbetsträning hos Trend Publishing AB. Jonny berättar att han ”gått in i väggen” efter hans båda föräldrar hastigt gick bort. Arbetsförmedlingen gav ok till Trend Publishing AB att Jonny Bothin skulle få arbetsträning hos dem. Arbetsförmedlingen gav också ok till bidrag till företaget, eftersom det var ett krav från deras sida. Vi citerar Dunias svar till af ”Vidare vill Dunia ansöka om bidrag för introduktion, handledning från af, då hon avser att avsätta tid för dessa moment utöver sina reguljära arbetsuppgifter.” Butikstrender skriver ovan att Jonny Bothin slutade att komma. Det stämmer heller inte. Jonny Bothin hade ett möte med Dunia den 2019-05-22, där hon meddelade i korta ordalag, lycka till men vi kan inte erbjuda dig någon anställning. Detta blev även af informerade om.

Butikstrender skriver också att Jonny Bothin valde sedan att kopiera Butikstrenders upplägg, koncept och uppdaterade webb. Det är också lögn! Enligt Jonny Bothin tittade han på flera seriösa alternativ och fastnade för den största på marknaden tidningen Fri Köpenskap. Om det är någon som ska anmäla oss för plagiat så borde det var dom. De ger ut en tabloid -och här såg vi att kanske med ett magasin kan vi få någon promille av deras kunder. Sedan var det namnet vad ska vi heta? Vi vill ju att läsaren direkt förstår vad det är magasinet handlar om. Det blev namnet Butiksnytt. Vi hade kunnat göra som företaget Språkexperterna Sverige AB och ansökt om följande namn på magasinet = köpmanskap och regga sidan = kopmanskap.se. Båda är lediga. Men vi gör inte affärer på detta sätt! Vi valde ett unikt namn som marknaden inte tänkt på. Vi valde Butiksnytt. Och på bara cirka ett år har namnet blivit en av de snabbast växande sidorna. Tror du vi syns på Google? Sök på följande fraser nedan; (Butiksnytt.se når per vecka cirka 12 000 unika besökare.) *Källa: Google Analytics.

SÖK PÅ FÖLJANDE FRASER

nyheter från dagligvaruhandeln
nyheter inom dagligvaruhandeln
nytt från dagligvaruhandeln
I hyllan dagligvaruhandeln
senaste nytt från dagligvaruhandeln
senaste nyheterna från dagligvaruhandeln 
debatt dagligvaruhandeln
butiksnytt inom dagligvaruhandeln
butiksnyheter inom dagligvaruhandeln
dagligvaruhandeln i hyllan
branschmagasin dagligvaruhandeln
magasin dagligvaruhandeln
butiksnyheter från dagligvaruhandeln (platserna 1-30 därefter slutade vi kolla, räckte att inne ha de platserna 🙂

Annat hade förvånat oss, eftersom Jonny Bothin är en av Sveriges bästa på just sökordsoptimering. Sedan förolämpning två från Butikstrender. De påstår vi kopierat deras webb = Butikstrender.se och vår Butiksnytt.se. Kolla gärna respektive sidor både på dator, padda och mobilen. Bifogar printscreen. Plagiat? Vi på Butiksnytt anser struktur möter oreda…. Vi börjar jämföra startsidorna och därefter själva artikelsida. Här har båda valt att publicera samma artikel, dvs ett pressmeddelande från Lidl. Vi utgår att ni ser detsamma som vi 🙂

Kanske man borde se om sitt eget hus innan man börjar misskreditera sina konkurrenter. Vi på Butiksnytt kan idag avslöja följande!

  • Butikstrender har i flera års tid angivet fel ansvarig utgivare! (Dunia Jamil) Vem är hon? Går man in på Instagram och söker på dunia_jamil finner man Dunia Abdulla! Länk: https://www.instagram.com/dunia_jamil/ Vi på Butiksnytt kontaktar Skatteverket för att få ett fullständigt namn på Dunia Abdulla, hon kanske heter Jamil i namnet. Men enligt skatteverket heter hon kort och gott Dunia Abdulla och inget annat! På Butikstrenders magasin och Butiksnytt.se påstår man ansvarig utgivare heter Dunia Jamil!
  • Butikstrender, namnet ägas av Språkexperterna i Sverige AB (556599-6377) VD för bolaget heter Sajida Jamil och ansvarig utgivare enligt PRV för Butikstrender heter Serhat Eser. I Butikstrenders magasin och på webb påstår man att ansvarig utgivare heter Dunia Jamil. Men Dunia Jamil har inte med företagen att göra, hon bor i Linköping och vill inte kännas vid detta.
  • Vi har däremot hittat en Dunia Abdulla som är VD för Trend Publishing Scandinavia AB ( 559122-7334 ) hon är också suppleant i företaget Språkexperterna AB, samt den som nyligen blivit ansvarig utgivare för Butiksnytt, genom vårt synsätt en kupp och bedrägligt beetende!
  • Trend Publishing Scandinavia AB påstår man äger Butikstrender. Det är återigen en lögn från deras sida! Butikstrender ägs av Språkexperterna i Sverige AB och ansvarig utgivare är Serhat Eser enligt PRV!
  • Enligt utgivningsbeviset ska de ge ut 9 nummer per år (periodisk tidskrift) Men man ger ut 11 nummer. Detta är fel och bryter mot regelverket enligt PRV.
Ladda ned originalet: https://www.butiksnytt.se/%C3%84ndringsbevis%20f%C3%B6r%20periodisk%20skrift.pdf

Butikstrender tar upp att Butiksnytt angivit ett felaktigt utgivningsbevis och detta går till en tidning Sjöstadsbladet som de påstår gått i konkurs. Hur var det egentligen det här med konkurs, när man söker på Google och läser vad övrig media skriver om Butikstrender. Så har de gått i konkurs, inte bara en gång utan två gånger! Första gången var 2010 som gick man i konkurs, nästa gång konkursen knackade på dörren var slutet på 2017.

LÄNK: https://www.dagensmedia.se/medier/tidskrifter/butikstrender-gar-i-graven-6867859
LÄNK: https://www.livsmedelshandlarna.se/butikstrender-laggs-ner/
LÄNK: https://www.fri-kopenskap.se/article/view/551768/fkkonkurrent_i_konkurs
LÄNK: https://www.dagenshandel.se/article/view/551842/dagenshandelkonkurrent_i_konkurs
LÄNK: https://www.allabolag.se/what/butikstrender
Länk: https://kreditrapporten.se/betalningsanmarkningar/5568245285/butikstrender-sverige-ab/2017-35
Länk: https://psauction.se/item/view/408199/butikstrender-sverige-doman-webbsida-kunddatabas-m-m

Slutet 2017 lyckades företaget Språkexperterna Sverige AB och dess VD Sajida Jami lägga det högsta budet. Auktionsförrättare var PS Auction och Konkursförvaltaren blev nöjd. Efter avslutad auktion ger butikstrender ut följande meddelande. Kolla antalet prenumeranter 225 stycken! De påstår de har en upplaga på 18 000 exemplar vart skickas dessa magasin?

Dagligvaruhandeln är en viktig del av det svenska näringslivet, med anställda medarbetare i omkring 3 100 butiker från norr till söder, i storstad såväl som på glesbygd. Skickar man 6 ex per butik? Hoppas på transparens från Språkexperterna i Sverige AB som äger utgivningsbeviset. Vi har försökt nå Butikstrenders ansvarige utgivare Serhat Eser, men inte lyckats. Tror dert är viktig uppgift främst för annonsörerna och Butikstrenders trovärdighet, om det nu finns någon kvar. Efter vi avslöjat turerna inom magasinet och vem som ansvar för vad, etcetera.

"Det händer saker kring Butikstrender och det är vi glada över.
Även om det innebär att vi måste ta udden av krigsrubriker hos våra konkurrenter. Vi har haft fullt upp med att sätta rubrikerna till Butikstrender 9/2017 som just kommit ut. I somras tvingades vi göra en tillfällig inbromsning i verksamheten när arbetsbelastningen för tidigare företagsledning blev för hög och vi hade otur i några rekryteringar. Vår tidigare ägare och VD har lämnat och att vi fortsätter i vårt segertåg i ett nytt bolag.

Den redaktionella och den kommersiella delen av Butikstrender är i samma händer som tidigare och samma team jobbar med att bygga vidare på tidskriften.
Utgivare av Butikstrender är nu Trend Publishing Scandinavia AB och som VD återfinns Dunia Jamil, med en gedigen erfarenhet av branschen.

”Tempot i dagligvaruhandeln är högt – liksom vårt.

Det har aldrig varit så omvälvande, så spännande och så intensivt att följa branschen. Och aldrig så roligt. Det är därför vi nu – direkt när vi tryckt på knappen för Butikstrender 8/2017 – redan är igång med nummer 9.”
– Säger Dunia Jamil,

Även i fortsättningen ska ni få dagligvarubranschens snabbaste, hetaste och viktigaste nyheter via Butikstrender. I likhet med ett känt tyskt bilmärke vars namn är tre bokstäver långt vill vi säga mottot för Butikstrender är att ”Vi följer inte utvecklingen – vi leder den”.

Det gör vi med massor av planer  inför 2018, både för vår tidskrift i print och för arbetet med att utveckla butikstrender.se, nyhetsbrev, sociala medier samt bonuserbjudanden för våra kunder och läsare.
Häng med oss på en fascinerande resa genom nutid och framtid.
Vi ses i spalterna – och i butikerna!"

Här kan vi utläsa att de börjar med att ljuga direkt för sina läsare och kunder! De skriver att utgivare nu är Trend Publishing Scandinavia AB och en viss Dunia Jamil som VD med en gedigen erfarenhet av branschen skriver man. Men Dunia Jamil vill inte kännas vid detta! Hon finns heller inte med som namn på Bolagsverket eller hos allabolag.se. Där finns en kvinna vid namn Dunia Abdulla och ingen annan! Vi har ovan visat utgivningsbeviset för Butikstrender som ägs av Språkexperterna Sverige AB och ingen annan -och ansvarig utgivare är inte det fejkade namnet Dunia Jamil utan ansvarig utgivare heter Serhat Eser! Och nedan ser ni att det är Dunia Abdulla som är vd för Trend Publishing Scandinavia AB och inte Dunia Jamil de ljuger om.

Länk: https://www.allabolag.se/5591227334/trend-publishing-scandinavia-ab

Självklart kommer vi på Butiksnytt inte nöja oss med detta. Vi fick ingen chans att bemöta Butikstrenders ”löjliga” påhopp. Inte en chans till genmäle. Självklart bör detta granskas av juridisk expertis. Vi har haft kontakt med Dunia Jamil men eftersom hon inte visste om att hon var VD och ansvarig utgivare kom vi inte längre. Försent upptäckte vi att hennes namn borde vara Dunia Abdulla och hon är inte ansvarig utgivare för Butikstrender! Vet du mer? Kontakta oss på tips@butiksnytt.se