Irlands berömda nationaldag – Saint Patrick’s Day – närmar sig med stormsteg (17 mars), och i Sverige blir högtiden alltmer populär, kanske på grund av välsmakande Guinness, välkända fyrklöversdekorationer eller den livliga irländska folkmusiken. Men förutom att fira den irländska högtiden, har de köttälskande svenskarna också generellt blivit mer förtjusa i irländskt kött och andra livsmedelsprodukter. I synnerhet gräsbeteskött, Sverige stod för 63% av Irlands nötköttsexport till Norden 2021.

Kvalitet över kvantitet 
I takt med att växtbaserade produkter och hållbara livsmedel ökar i popularitet går trenden mot att fler svenskar väljer premiumkött, jämfört med budgeterbjudanden, vilket delvis kan förklara varför just irländskt kött är så populärt i Sverige. Enligt en nyligen genomförd konsumentundersökning anger 64% av svenskarna att de köper dyrare premiumkött i större utsträckning än tidigare [i].

Konsumenter kanske strävar efter att minska sitt totala nötköttsintag, men när de väl köper nötkött vill de ha hög kvalitet. Gräsbeteskött är eftertraktat och värt att betala mer för, enligt en global undersökning kan hela 64% tänka sig att betala mer för just gräsbeteskött [ii].

Gräsbeteskött av högsta kvalitet
Irländskt nötkött är känt för sin höga kvalitet och rika smak, vilket delvis kan tillskrivas det faktum att irländska boskap är gräsbetande. Den vackra gröna ön har den längsta gräsväxtsäsongen i Europa, och nötkreatur från gårdar som ingår i Bord Bia Sustainable Quality Assurance Scheme (SBLAS) kommer att tillbringa minst 220 dagar per år utomhus och beta på de breda kullarna och slätterna. Irländska nötkreatur har därför ett exceptionellt högt gräsintag på 95%, varav det mesta kommer från att de är frigående.

Resultatet är gräsbetat nötkött som har specifika, positiva näringsegenskaper [iii] och en rik smak som uppenbarligen behagar de svenska gommarna.  

Svenskar konsumerade irländskt nötkött till ett värde av 109 miljoner euro 2021
2021 visade sig vara ett rekordår med ett värde av irländsk livsmedelsexport till Sverige på nära 200 miljoner euro [iv], vilket är en ökning med 44 miljoner jämfört med året innan och 51,5 miljoner mer än 2019. Allt trots effekterna av covid-19-pandemin och brexit. Av det totala exportvärdet på 200 miljoner euro stod nötkött för 109 miljoner euro, vilket gör det till den i särklass största irländska livsmedelsexportkategorin i Sverige, följt av lammkött på 41,5 miljoner euro.

Norden är Irlands femte största exportdestination inom EU (exklusive Storbritannien). Nötkött, lamm och alkoholhaltiga drycker stod för en betydande del av denna export 2021.

Källa;
[i] Meat Shopper Insight Tracker conducted in November-December 2021 by Empathy on behalf of Bord Bia.
[ii] Ernest & Young research 2020, https://www.bighospitality.co.uk/News/Promotional-Features/The-grass-is-now-even-greener-for-Irish-beef-BordBia
[iii] Teagasc, Nutritional composition of beef: Effect of cattle diet, 2018. Meat Management, November 2020.
[iv] €199,058,705 (source: Bord Bia Performance & Prospects (CSO), 2022, March 2022).