Freja eID är en statligt godkänd e-legitimation som du kan använda för att logga in på offentliga och privata tjänster, bekräfta köp och göra e-underskrifter med. Med Freja eID kan man också kommunicera med sina kunder på ett säkert sätt. Freja eID Group AB (publ) meddelar att branschorganisationen Svensk Handel valt att lyfta fram Freja eID som ett alternativ till användandet av fysiska ID-handlingar i butik.

Utvecklingen av digitala produkter och tjänster sker i allt snabbare takt. Under flera år har EU diskuterat om att ta fram en internationell elektronisk id-handling. I väntan på denna tjänst har det på nationell nivå arbetats fram andra initiativ. Ett sådant är Freja eID en svensk statligt godkänd e-legitimation som företaget Freja Group står bakom.

Freja eID är en e-legitimation som fungerar både online och i fysiska sammanhang, genom att användaren visar en säker ID-skärm med ID-foto, personnummer, namn och QR-kod som innehåller personnummer. Sedan tidigare är ID-metoden accepterad i ATG:s landsomfattande butiksnätverk för att lägga spel eller hämta vinst och nu lyfts metoden fram som ett alternativ för hela den svenska detaljhandeln.

Bengt Nilervall, näringspolitisk expert, Svensk Handel.
Bengt Nilervall, näringspolitisk expert, Svensk Handel.

– Svensk Handel välkomnar initiativet och ser Freja eID som ett utmärkt komplement till fysiska id-handlingar, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert, Svensk Handel.

För de som inte tidigare har hört talas om Freja eID, kan du berätta lite mer om er verksamhet

Johan Henrikson, vd Freja eID Group.

– Vi har ju redan digitaliserat identiteten och de flesta är vana att använda sin digitala identitet online. Att den digitala identiteten ska kunna användas i fysiska sammanhang istället för att bära runt på en plastbit är en självklar utveckling. Förutom de rent bekvämlighetsmässiga aspekterna finns en viktig trygghetsaspekt i detta. Många ungdomar använder sitt pass som fysisk ID-handling och att begära att minderåriga ska gå runt med en så dyrbar värdehandling till vardags är inte ansvarsfull. Så vi ser det som en välgärning att Svensk Handel nu lyfter fram Freja som ett alternativ för identifiering i svenska butiker, säger Johan Henrikson, vd Freja eID Group.

Magasin Butiksnytt
TIDNING -BUTIKSNYTT 2021 FREJA-192021
Magasin Butiksnytt