Svenska livsmedelskoncernen Greenfood förvärvar 100 procent av ägandet i den börsnoterade finska koncernen Apetits freshcut-verksamhet i Helsingfors. Genom affären vill Greenfood stärka sin position i Finland inom retail- och HoReCa sektorn.

Fresh cut, färdigskuren frukt och grönt

Apetits verksamhet inom så kallad freshcut, färdigskuren frukt och grönt, har 120 medarbetare och är belägen i Kivikko i Helsingfors. Verksamheten levererar till retail- och HoReCa-kunder runt om i Finland och har en omsättning som i fjol uppgick till 23,2 miljoner euro. Försäljningen av verksamheten väntas slutföras under andra hälften av 2019.

Greenfood är en nordisk ledande leverantör av färska skurna grönsaker och frukter och har ett brett sortiment av hälsosam, god och lättillgänglig convenience-mat. 2018 omsatte Greenfood 4,7 miljarder svenska kronor och koncernen har drygt 1300 anställda.

– Genom förvärvet stärker vi vår nuvarande position inom hälsosam convenience-mat och fortsätter vår tillväxt i Finland. Köpet kompletterar vår nuvarande fabrik Salico Oy och ger oss tillgång till ytterligare en modern produktion av skuren frukt och grönt. Tillsammans med vårt företag Snackpoint Oy blir vi nu en ledande convenience-leverantör inom retail och HoReCa, säger Björn Johansson, vd för Greenfood Fresh Cut.

Greenfood har med sitt erbjudande inom hälsosam convenience-mat nått stora framgångar både i Finland och internationellt. Koncernens digitaliserade salladsbar Picadeli finns till exempel på 1900 platser runtom i Europa varav cirka 250 ligger i Finland. Genom sitt bolag Snackpoint Oy levererar Greenfood färska convenience-produkter till finska marknaden, genom Salico Oy levererar de färdigskurna frukter och grönsaker och genom Satotukku Oy, Finlands största oberoende frukt- och grönsaksimportör, levereras frukt och grönt.

Apetit är en finsk koncern noterade på Nasdaq Helsinki Ltd och som i fjol omsatte 283 miljoner euro. Företaget är verksamt inom spannmålshandel, produktion av vegetabiliska oljor, frysta grönsaker och fryst färdigmat.

– Apetits ambition är att erbjuda hälsosam och god mat med bas av grönsaker för att främja konsumenters välbefinnande. Det känns tryggt att vi delar den ambitionen med Greenfood, ett stort och ambitiöst företag med djup förståelse för branschen. Vi är övertygade om att Greenfood har förmåga att vidareutveckla freshcut-verksamheten i en större skala, säger Juha Vanhainen, koncernchef för Apetit Group.