Lidl Sveriges veganska och vegetariska sortiment ökar med allt fler produkter. Kickstarta Veganuari med några av Lidl Sveriges nyheter från det egna vegetariska och veganska märket Vemondo.

Lidl Sveriges veganska sortiment ökas successivt under året med cirka 70 artiklar. Bland nyheterna under första kvartalet 2022 finns bland annat vegansk ost.

– Vi vill möta den ökade efterfrågan från våra kunder och ge fler möjligheten att äta vegetariskt eller veganskt. Då är Veganuari ett bra tillfälle då vi har extra många veganska produkter på kampanj, säger Robert Stekovic, Kommersiell Direktör på Lidl Sverige.

Lidls fasta sortiment innehåller cirka 2 procent vegetariska alternativ, en siffra som ständigt ökar.

-Vi får ibland frågan hur stort vårt veganska utbud är och då syftas på substitut, men att äta vegetariskt eller veganskt är mycket mer än så. Vi vill också slå ett slag för andra produkter i vårt sortiment såsom bönor, linser samt frysta bär och inte minst vårt frukt och grönt sortiment. Om man vill testa, men inte vara vegan i 31 dagar, kan en bra början vara att ha matbas havre i grytan eller testa vår goda kokosyoghurt till mellanmålet, säger Louise Edgren, Inköpschef egenmärke på Lidl Sverige.

Vemondo är Lidl Sveriges eget märke för veganska och vegetariska varor. Lidl kommer att fortsätta utöka sitt veganska sortiment och vidareutveckla produkterna vad gäller smak, utseende, konsistens och hållbarhet. Lidls kunder som valt en vegansk kost eller som ibland väljer att byta till växtbaserade produkter kan välja mellan allt från kokosyoghurt, pizza, ekologisk tofu, glass till nuggets. Samtliga av produkterna från Vemondo är klimatkompenserade. För att kompensera för de utsläpp av växthusgaser som orsakats under produktens hela livscykel har Lidl köpt certifikat som stödjer tre samarbetsprojekt; förnyelsebar energi i Indien, rent vatten – och minskat behov av att koka det – i Eritrea eller återplantering av skog i Uganda.

I Lidls sortiment återfinns även andra välkända märken såsom Anamma, Oatly och Naturli.