Europeerna är storkonsumenter av choklad och även Sverige har en choklad-boom sedan flera år, med många mindre oberoende varumärken och butiker. Oavsett årstid finns konsumenter – som köper till sig själva eller som presenter till nära och kära. Det gör att de oberoende aktörerna kan tjäna på sina exklusiva smakkombinationer året runt. Nu hoppas de att den nya digitala handeln ska öka deras försäljning ytterligare. 

Ur familjeföretaget Schöttinger, som i två generationer tillverkat konfektyr, skapade Henrik Schöttinger, Heavenly by Schöttinger. Han utgick bland annat från favoritråvaran mandel.

–Jag ville toppa smaken och göra det till en riktig upplevelse att äta mandlar. När man kombinerar mandeln med kvalitetschoklad så blir det en himmelsk smak. Efter många år på konfektyrmarknaden visste jag att skulle kunna få fram smaker som gav marknaden en helt ny typ av produkt, förklarar Henrik som också är företagets vd. 

För Henrik, precis som många andra mindre aktörer, uppstår dock utmaningar i form av kapitalbindning i lager och kostnader för transporter. De större, mer resursstarka märkena och kedjorna kan alltid dra betydligt mer nytta av den ökade försäljningen inför storhelger som sportlovsveckan eller den kommande påskhelgen.

Just det här är något som Ankorstore bestämt sig för att ändra på. Det franska företaget startade precis när pandemin tagit fart och erbjuder en B2B-marknadsplats som handplockar och kopplar samman oberoende varumärken med lokala butiker och återförsäljare. Utöver att matcha köpare och säljare är idén att eliminera de hinder för handel som små aktörer ofta upplever, som krav på att köpa vissa kvantiteter, betalning i förskott och transportkostnader. Trots, eller snarare på grund av pandemin har konceptet slagit väl ut.

–Med hjälp av deras plattform så har det blivit betydligt smidigare och lättare för våra nya och befintliga återförsäljare att köpa våra produkter. Det gäller både dem i Sverige och i övriga Europa, säger Henrik.

 
Handel på den digitala marknadsplatsen innebär också att den som säljer alltid får betalt direkt på orderdagen av Ankorstore. Dessutom sköter plattformen all administration för både säljare och köpare, något som kan vara nog så viktigt för mindre företagare. 

En annan svensk chokladtillverkare som satsar på digital B2B-handel är Svenska Kakaobolaget. Ulrika Bergenkrans och Fredrik Alvéren är pionjärer inom den svenska “bean-to-bar”-rörelsen där tillverkningen sker hela vägen från kakaoböna till färdig produkt. 2013 besökte de Österlen, fann en enorm skolbyggnad från 1800-talet och tre månader senare hade de lämnat Stockholm och sadlat om till chokladfabrikörer, helt utan erfarenhet från branschen.

–Vi vill öppna upp för ett nytt perspektiv på vad choklad kan vara när det gäller smak och tillsammans med den globala ”bean to bar” -rörelsen handla och hantera kakao på ett ärligt, hållbart och transparent sätt. Med Ankorstore har vi på kort tid hittat nya återförsäljare och marknader. Jag uppfattar plattformen som både effektiv och enkel att använda, säger Ulrika.    

Bakom Ankorstore står flera internationellt erfarna e-handelsprofiler, med djup kunskap om de mindre aktörernas behov av och förutsättningar att skapa försäljningstillväxt.  

– Vi har valt att tidigt fokusera på de nordiska länderna och öppnade nyligen ett kontor i Stockholm för att kunna stötta med lokal expertis och kunskap till svenska användare av plattform. A business is local och vi vill leva som vi lär”, säger Pierre-Louis Lacoste, en av medgrundarna till Ankorstore och som tidigare varit chef på Etsy.

Pandemin har fått stor återverkning på all småskalig handel, även den med choklad, praliner och andra ljuva sötsaker. Kanske kan vi se fram mot en ny och och blomstrande era för de oberoende svenska chokladaktörerna genom denna nya typ av digital B2B-handel?