ANNONS

SydGrönt är en odlarägd producentorganisation som utvecklar, säljer och distribuerar svenskproducerad frukt och grönt från ett 80-tal svenska odlare till dagligvaruhandeln i Sverige.

– Med vår hållbarhetsrapport vill vi berätta om alla de insatser och aktiviteter som SydGrönt gör, både i vardagen och genom olika stora hållbarhetsinvesteringar, säger Sara Berger, VD på SydGrönt. Hos oss är kvalité och hållbarhet våra ledord och drivkrafter i det dagliga arbete för vi vet att de beslut vi tar idag har en inverkan på kommande generationer. Det är ett stort ansvar vi inte kan avsäga oss ifrån, menar Sara.

Enligt en nyligen framtagen rapport från Insight Intelligence visar det sig att andelen svenskar som vet hur företag arbetar med hållbarhet är låg. 95 procent av svenskarna anser att hållbarhet är viktigt men 77 procent tycker att det är svårt att veta om ett företag är hållbart.

-Vi gör årligen en mängd långsiktigt hållbara investeringar, både på gårdsnivå samt i förädlings- och distributionsledet som sammantaget gör skillnad och bidrar med mervärden för mat och klimat. Det ska vi bli bättre på att berätta på ett konkret och tydligt sätt så att man som konsument kan göra aktiva val som gör skillnad både för sin egen hälsa och för miljön. Under hösten kommer vi ha stort fokus i vår kommunikation kring svenska mervärden och vårt mål är att konsumenten ska komma närmare våra odlare och deras verklighet, avslutar Sara.

Under 2018 gjorde SydGrönts ett flertal satsningar på hållbara lösningar. Mer än 25 miljoner kronor investerades i miljöfrämjande insatser och projekt i odlingsledet och ett nytt klimatstyrt lager samt rödbetskokeri etablerades på Foodhills i Bjuv. Med dem på plats kan SydGrönt förlänga säsonger och erbjuda helsvenska produkter en längre tid på året samt erbjuda helsvenska rödbetor, producerade och förädlade på hemmaplan. Investeringar som ger lägre klimatavtryck jämfört med importerade alternativ.

Sara Berger, vd SydGrönt.

Sara Berger, är en ledare som vill och vågar. Något som uppmärksammas av branschen, då hon är nominerad som en av tre finalister som Årets syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan den 19 september i Stockholm. Hennes nominering motiveras;

”Sara Berger är en karismatisk och inspirerande ledare som använder sina tydliga värderingar och sin passion för att skapa resultat med kreativa lösningar. Som VD för SydGrönt tar Sara Berger företaget in i framtiden med fokus på hälsa och hållbarhet.”