Det är inte varje dag du möter en robot i en ICA-butik. Roboten Pepper har nu gjort premiär på ICA Maxi Universitetet i Örebro. Pepper åkte runt i butiken, minglade med kunder och råkade ställa sig i kassakön, vilket gjorde att de ”vanliga” kunderna snällt köade bakom.

Pepper är en butiksanpassad robot tillverkad av SoftBank Robotics med mjukvara utvecklad av Digital Edge, som ska interagera med kunder i varuhusen och både hjälpa och förhoppningsvis underhålla kunder.

Nu har roboten Pepper gjort sitt första besök i en ICA-butik. En anledning till detta är att flera ICA-handlare visat intresse för den digitala kollegan. En av dem är Patrik Persson, handlare ICA Maxi Universitetet i Örebro, som fick äran att vara premiärbutiken.

Varför ville du bjuda in Pepper till din butik?

– Om ICA ska vara marknadsledare även i framtiden tror jag att vi måste vara modiga och investera och testa nya lösningar för de vardagliga sysslorna. Robotik, artificiell intelligens (AI) och liknande framtida tekniker kommer att förenkla människors vardag och vi vill vara en del av detta. Vi har även skrivit in i vår affärsplan för år 2020 att robotik i olika varianter är ett särskilt fokusområde för oss på ICA Maxi Universitetet. Pepper är bara en del av den framtidssatsningen och vi hoppas att vi under de närmaste åren kan se fler robotiserade hjälpredor i butiken, säger Patrik.

Kommer robotar som Pepper ersätta butiksmedarbetare?

– Nej det tror jag inte. Jag tror snarare att robotar kommer att bidra med ytterligare en servicenivå som vi inte har råd med i butikerna idag – att ge butiksbesöket lite guldkant.

Peppers medkompanjon i butiken var Pär Lundvik, tech lead på innovationshubben ICAx.

Pär, berätta varför ICA kikar på robotar som till exempel hjälpredor?

– Vi vill experimentera med en tydlig trend, robotar inom detaljhandeln och sociala interaktioner med robotar. Automation är också en intressant infallsvinkel och handlar i detta fall om att förenkla för personal genom att ta bort repetitiva uppgifter, exempelvis att svara på exakt samma fråga eller informera om samma sak 100 gånger per dag, säger Pär Lundvik.

– Vi experimenterar just nu med roboten Pepper för att ta reda på hur kunden reagerar på robotar i butiksmiljö. Vi tror att robotar kan förgylla kundens tillvaro i framtidens butiker.

Vad tyckte kunderna om Pepper?

– Nästan alla kunder och även butikspersonalen ville att Pepper skulle kunna hjälpa till att hitta varor i butiken. Självklart var det många barn och föräldrar som kom fram och var nyfikna. Höjdpunkten var när Pepper råkade ställa sig i kassakön. Då köade en kund snällt bakom Pepper och väntade, säger Pär och skrattar.

Kort om Pepper

• Pepper är en robotmodell som är utvecklad i Frankrike, men som numera finns över hela världen.
• Detaljhandelskedjan Carrefour i Frankrike har till exempel börjat använda Pepper i flera butiker. Roboten kan bland annat hjälpa kunder att hitta varor och föreslå recept.
• Du kan hitta Pepper på flygplatser och på tågstationer runt om i världen, där roboten kan svara på vanliga kundfrågor.
• Vill du träffa Pepper i verkligenheten – gå på utställningen Robots på Tekniska museet i Stockholm.
• Läs mer om Pepper: https://www.softbankrobotics.com/us/pepper