Livsmedelsbolaget Paulig, med varumärken som Santa Maria och Risenta, förvärvar det innovativa snacksföretaget Liven för att öka tillväxten inom Tex Mex och snacks i Europa. Livens portfölj med Tex Mex-produkter och snacks är en av de bredaste i Europa och bolaget omsatte cirka 650 miljoner kronor 2021. Liven har 290 medarbetare baserade i Spanien.

Förvärvet kombinerar Pauligs starka Tex Mex- och smakexpertis med Livens förstklassiga snackstillverkning och innovationsförmåga. Genom kompletterande produktportföljer kan båda företagen stärka sina ledande positioner inom de växande Tex Mex- och snackskategorierna.

LÄS OCKSÅ: Paulig investerar i svenska startup-företaget For Real! Foods

Livens breda produktportfölj innehåller specialsnacks som görs av majs, grönsaker, spannmål och baljväxter samt glutenfria och ekologiska produkter.

”Förvärvet av Liven är ett viktigt steg i genomförandet av vår tillväxtstrategi och i linje med vår ambition om att bli ett av de snabbast växande och mest lönsamma livsmedelsbolagen i Europa samt en branschledare inom hållbarhet. Livens agila innovations- och produktionskapacitet stärker Pauligs position som det ledande Tex Mex-företaget i Europa och kompletterar också vårt utbud med nya typer av snacks. Vi välkomnar Liven till Paulig-familjen”, säger Rolf Ladau, vd och koncernchef på Paulig.

Salvador Montagut, vd på Liven, ser med lika stor entusiasm på förvärvet:

”Mitt mål som vd har varit att säkra en hållbar framtid för Liven, dess anställda och Berguedà-området samt att sträva efter internationell tillväxt på ett sätt som matchar våra värderingar om att ta hand om både människa och planet. Jag är väldigt nöjd över att Liven blir en del av Paulig. Vi delar samma värderingar och hållbarhetsambitioner. Tillsammans kan vi stärka våra R&D-kapaciteter och expandera till nya marknader.”

Förenade av starka värderingar och ett tydligt hållbarhetsfokus

Paulig, som äger Santa Maria, är ledande inom Tex Mex i Europa. Santa Marias Tex Mex-produkter säljs på fler än 40 marknader. Paulig äger också varumärken som bland annat Risenta, Paulig och Gold&Green. Totalt säljs företagets produkter i flera olika kanaler i mer än 70 länder och Paulig har en stark expertis inom koncept- och varumärkesarbete.

Både Paulig och Liven är familjeägda företag som förenas av starka värderingar, en kultur som sätter människan i centrum och en långsiktig företagsstrategi. Båda företagen har ett stort fokus på hållbar tillväxt. Livens hållbara produktion och verksamhet, i kombination med helt växtbaserade produkter, kommer att bidra till Pauligs hållbarhetsambitioner.

Liven har sitt huvudkontor i spanska Sant Cugat och produktionsanläggningar i Puig-Reig och Berga samt ett distributionscenter i Ocaña. På Liven arbetar 290 anställda som i och med förvärvet blir nya medarbetare på Paulig.

Uppslag i senaste numret av Butiksnytt.