Tidigare i år intog Gustav Hasselgren rollen som vd för nätapoteket Apohem, som Axfood är delägare i. Nu har organisationen kommit på plats och Apohem är redo att växla upp inför 2020.
Hej Gustav! Hur har den första tiden på Apohem varit?
– Otroligt rolig! Detta är lite av ett drömjobb för mig. Nu har vi rätt folk på plats och är redo att växa. Det kommer nya medarbetare varje månad och vi har en välfungerande organisation där alla verkar trivas. Sedan årets början har vi tagit marknadsandelar och slagit försäljningsrekord varje månad.
Varför går det så bra för Apohem nu?
– Under 2019 har vi fokuserat på att lägga en stabil grund att stå på. Vi har fått hygienfaktorerna på plats, som rätt produkter, teknik och logistik. Kunderna upplever att vi har en stabil tjänst med god rådgivning, ett bra sortiment, en välfungerande onlinebutik och bra leveranser.
Hur har Axfood bidragit till er resa hittills?
– Att etablera sig som nätapotek i Sverige kräver starka och långsiktiga ägare, vilket vi har. Axfood är en viktig del i vår utveckling framåt. Exempelvis har vi stor nytta av Axfoods inköpsorganisation Dagab.
Vad händer här näst?
– Under 2020 kommer vi att ta nästa steg och växla upp med ett bredare sortiment, ökad marknadskännedom och nya lösningar för hälsa, inspiration och kunskap. Det ligger ett gediget arbete till grund som vi snart är redo att dela med våra kunder, vilket är otroligt spännande för hela Apohem-teamet.
Nu blir vi nyfikna! Kan du avslöja något om planerna för 2020?
– Just nu präglas apotekmarknaden av pris och produkt, men vi tror att det finns ett stort behov av att prata hälsa i ett bredare perspektiv. Våra kunder vill ha kunskap, inspiration och ser livet ur ett holistiskt perspektiv. Sömn, mat, träning, läkemedel, kosttillskott – det är helheten vi vill hjälpa till med.