När finalisterna vid Dagligvarugalan 2019 firar en spännande kväll i Blå Hallen i Stockholms Stadshus den 19 september, är ursprungsmärkningen Från Sverige stolta över att för andra året i rad presentera kvällen meny. Den är skapad av utmärkta svenska råvaror – ekologiska, KRAV-märkta och traditionellt producerade, laddade med svenska mervärden.

Precis som förra årets meny är årets galamiddag komponerad av Fredrik Eriksson, krögare på Nationalmuseum och Långbro Värdshus, tillsammans med Gunnar Eriksson, köksmästare på Stockholms Stadshus.

– Rustik elegans får bli ledorden för årets meny. Förrätten har en touch från min vinnarrätt ”Årets Kock 1987”, fast med nytt tänk och med Gårdsfisk som en av de nya hållbara leverantörerna. Till huvudrätt blir det den prisbelönta svenska grisen, en råvara som under de senaste åren har utvecklats både i smak och hållbarhet. Till rätterna blir det generöst och tydligt med gröna inslag från den svenska skörden runt hörnet, säger Fredrik Eriksson till branschtidningen Fri Köpenskap.

Märket Från Sverige en kändis i butiken

Dagligvarugalan är branschens festliga galakväll där alla duktiga medarbetare runt om i landet står i fokus.

Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

– Vi vill visa butiksmedarbetarna bredden av utmärkta svenska råvaror i detta festliga sammanhang. Finalisterna på galan känner utan tvekan igen ursprungsmärket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige som betyder att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige och därmed är laddad med viktiga svenska mervärden, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Ekologiskt, KRAV-märkt och konventionellt producerat

Vid menyn för årets Dagligvarugala uppmärksammas att det är fokus på ekologiskt och KRAV under september.

– Vi har exempelvis valt ekologisk gris från Skåne och KRAV-odlade grönsaker. Det blir en vällagad meny som Fredrik Eriksson och Gunnar Eriksson komponerat för att ge finalisterna en minnesvärd måltid, säger Maria Forshufvud.

Dagligvarugalan arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap. Visionen är att lyfta alla duktiga butiksmedarbetare och branschen i Sverige och rikta strålkastarljuset mot alla kreativa, nytänkande och framgångsrika insatser som görs.