Handelns egna märkesvaror (EMV) står för en allt större del av butikernas sortiment. På tio år har EMV ökat med närmare 50% i värde. I volym räknat är idag 3 av 10 varor som säljs i butik en EMV-produkt. Det visar DLFs undersökning Handelns egna märkesvaror 2018, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Sedan 2007 har handelns egna märkesvaror ökat från 23,7% till 29,6% i volym. Värdet har stigit från 17% till drygt 25% under samma period. Ökningen det senaste året har uppgått till 0,9% i volym och 1% i värde.

Lidl har högsta EMV-andelen
Lidl toppar listan över kedjor med högst EMV-andel med 88% mätt i volym. Därefter följer Lilla Coop (35%), Hemköp (35%) och Willys (33%).

Djupfrysta bär vanligast som EMV
De varugrupper som är vanligast som handelsmärke är djupfrysta bär med 89 % i volym, makrill och sardiner i konserv (79%) samt djupfryst potatis och nektar som bägge har 76% volymandel. Tittar man på varugruppernas värdeandelar ser listan mycket snarlik ut.

Huvudrapporten innehåller detaljerad fakta om dagligvaruhandelns egna märkesvaror från 14 kedjor och närmare 150 varugrupper.