ANNONS
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Butiksnytt.

Framtiden. Vi vet inte så mycket om den eller hur den kommer att se ut. Men en sak kan vi vara säkra på, den kommer. Fortare än vi anar. Jo, en sak till förresten. Vi vet att de beslut vi tar och det vi gör idag påverkar framtiden och hur den blir. Jag tänker att det är en möjlighet vi måste ta vara på.

Greta Thunberg
Greta Thunberg.

Idag är det omöjligt att inte tänka Greta Thunberg när man funderar på framtiden och kommande generationer. För mindre än ett år sedan började den då helt okända 15-åriga tjejen skolstrejka för klimatet varje fredag utanför Sveriges riksdag. En ensam tjej med ett tydligt budskap: ni vuxna stjäl vår framtid. Idag har hennes initiativ #FridaysforFuture spridit sig över hela världen. Den 15 mars i år skolstrejkade 1,4 miljoner elever i 112 länder över hela världen. Respekt.

Det Greta och alla ungdomar försöker få oss att förstå är att vi måste sluta blunda för det faktum att vi lever mitt i en klimatkris och att vi måste agera på det. Det gäller naturligtvis oss inom kaffeindustrin också. För det råder ingen tvekan om att klimatkrisen påverkar vår bransch. Jag skulle till och med säga att det är en av våra allra största utmaningar.

När vi besöker de som levererar kaffe till oss på Löfbergs ser vi med egna ögon hur klimatförändringarna gör det svårare att livnära sig som kaffeodlare, och att det gör att allt färre unga ser en framtid inom kaffe. Ett hot mot tillgången på gott kaffe i framtiden. Därför startade vi initiativet Next Generation Coffee där vi genom utbildning och handel förbättrar utvecklingsmöjligheterna för nästa generation kaffeodlare. Här är kunskap och verktyg för mer hållbara odlingsmetoder en viktig del.

Men det räcker naturligtvis inte. Både klimatkrisen, Greta Thunberg och nästa generation konsumenter kräver och förväntar sig mer.

På Löfbergs försöker vi hela tiden minska vår klimatpåverkan. I odlarländer och på hemmaplan. Vi köper kaffe från certifierade odlingar och transporterar det med båt och tåg ända in i vårt rosteri. Vi energieffektiviserar, använder förnybar energi och utvecklar klimatsmartare förpackningar. Och vi försöker göra det lätt för konsumenten att göra hållbara val.

Samtidigt tänker jag att vi som jobbar med kaffe har en unik möjlighet att bidra till en positiv framtid. Vi jobbar med en produkt som betyder väldigt mycket för väldigt många. Både odlare och konsumenter. 25 miljoner människor livnär sig och sina familjer på att odla kaffe. Och varje dag dricker vi ca 1,4 miljarder koppar kaffe runtom i världen. Varje litet steg vi tar för en mer hållbar produktion gör skillnad.

Vi och andra i branschen måste tänka hållbarhet i allt vi gör. Varför? För att vi varken vill eller har rätt att stjäla framtiden för nästa generation.

Lars Appelqvist
Vd, Löfbergs