Från och med 1 juli 2020 erbjuder GodDryck endast klimatpositiva drycker i sitt sortiment. Det innebär att alla utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan klimatkompenseras till 110 procent. Därmed binds mer koldioxid än vad som släpps ut. Nu vill företaget ge sina kunder möjlighet att göra medvetna val och som ett resultat av arbetet är GodDryck No1, God Dryck No2, Mousserade Äppelmust, Prestige Cuvée samt nyheten ekologiska Ginger Beer nu klimatpositiva.

Arbetet med att beräkna klimatpåverkan genom hela värdekedjan har pågått under närmare ett år och utgår från definitionen av klimatneutral i standarden ISO 14021. Det innebär att alla väsentliga steg som genererar utsläpp av växthusgaser räknas med så som odling, tillverkning, förpackning, transport, GodDrycks egna verksamhet samt kundens transport och avfallshantering av förpackningen. Detta klimatkompenseras sedan till 110 procent. Utöver detta har också ett arbete för att aktivt minska utsläppen i linje med FN:s 1,5-gradersmål genomförts.

─ Nu mer än någonsin krävs det att fler aktörer agerar för att lösa de klimatutmaningar världen står inför, det är bråttom och vi måste alla göra det vi kan. Att bli klimatpositiv är ett steg av många för GodDryck, det blir viktigt för oss att fortsatt arbeta för att minska vårt klimatfotavtryck, och alltid låta klimatet vara centralt när vi utvecklar nya produkter, i alla val vi gör. Vi vill att branschen tar fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska sitt klimatavtryck. Att klimatberäkna hela sin värdekedja är inte så komplicerat som man kan tro, det är något som alla företag kan genomföra. Jag är stolt över vårt alkoholfria sortiment, och även stolt att GodDryck numera endast erbjuder klimatpositiva produkter, säger Joseph Dickenson VD GodDryck.

Några konkreta förändringar som GodDryck genomfört för att minska sitt klimatfotavtryck, är att man bland annat valt att frakta sina viner från Europa på tåg och inte som tidigare med lastbil. På glasflaskorna som GodDryck använder till alla sina viner tar man också bort plastfilmen som omsluter flaskan, och redan i vinter kommer den nya designen som tagits fram tillsammans med designbyrån Pond Design, utan plastfodral. Sammanlagt har besparingen resulterat i en minsking av 25 tCO2e per år,vilket motsvarar cirka 20 lastbilstransporter som går mellan Tyskland och Sverige varje år.

GodDryck har också tagit hjälp av oberoende experter och företag i sitt arbete för att bli klimatpositiva. De säkerställer att alla väsentliga utsläpp har inkluderats och klimatpåverkan beräknats utifrån gällande standarder. Beräkningen av klimatpåverkan har gjorts i samarbete med U&We, och revisorbyrån PwC har granskat arbetet och resultatet. GodDryck väljer att klimatkompensera för 110% av produkternas klimatfotavtryck genom att tillsammans med ZeroMission plantera träd i det Plan Vivo-certifierade projektet ArBolivia, som är beläget i anslutning till Amazonas regnskog i Bolivia.

Träden binder koldioxid, och bidrar på så sätt till att hejda ökningen av koldioxidhalten i atmosfären vilket är en strategi som FN står bakom, då avskogning och ohållbar markanvändning står för cirka 25 procent av de globala utsläppen. (Källa: IPCC Climate change and Land 2019). Sammantaget kommer GodDryck binda 775 ton CO2e för 2019 års försäljning, vilket motsvarar 92 bilresor runt jordklotet.

─ När vi grundade stiftelsen Goodcause (där GodDryck, GodFond, GodEl och GodHjälp ingår) för 15 år sedan var den övergripande idén att göra gott genom företagande. GoodCause unika upplägg är att starta och driva bolag som skänker all sin vinst till välgörande ändamål. Men oavsett vad man gör med vinsten så behöver idag näringslivet ställa om sin verksamhet så att den inte belastar klimatet. GodEl lanserade världens första klimatpositiva elavtal, och det känns som ett självklart steg för GodDryck att nu också ta klivet till att erbjuda klimatpositiva drycker och därigenom öka ansvarstagandet i sitt erbjudande till marknaden. Klimatet är en fråga vi på Goodcause brinner för, säger Stefan Krook, grundare av Good Cause-stiftelsen.

Vägen till en friskare planet börjar på hemmaplan
Hållbarhet har alltid varit i fokus för GodDryck och sedan starten används enbart svenska äpplen i mustproduktionen, vilket i sig minskar utsläppen av växthusgaser, jämfört med import från andra länder. Och för företages senaste nytillskott, Ginger Beer som nu lanseras på marknaden, är förpackningen gjord av återvunnen aluminium som har ett lägre klimatfotavtryck än nybrutet aluminium.

Ginger Beer är alkoholfri och har en smak av ingefära, ekologiska äpplen och citrus som avrundas med toner av grönt te och honung. Ginger Beer passar som sällskapsdryck men även till kryddiga rätter, tacos, fisk och skaldjur eller sydostasiatisk mat. Ginger Beer finns att köpa på Systembolaget i mitten av september och kostar 23;90 kronor.

Alla GodDrycks drycker, GodDryck No1, GodDryck No2, Mousserande Äppelmust, Prestige Cuvée samt nya Ginger Beer är klimatpositiva. Läs med om var klimatpositiv innebär på www.goddryck.se där den oberoende rapporten med klimatberäkningar finns tillgänglig från och med 3 september 2020.

Vad är klimatpositiv?
Idag finns ingen standard för klimatpositiv, däremot finns standarden ISO 14021 som definierar klimatneutral som ”en produkt vars klimatfotavtryck har klimatkompenserats”. I väntan på en standard för klimatpositiv har det blivit praxis att uppfylla kriterierna i ISO 14021 för klimatneutral och klimatkompensera ytterligare minst 10 procent. Ett av kriterierna i ISO 14021 är att fotavtrycket ska kvantifieras utifrån ISO 14067, vilket bland annat innebär att samtliga växthusgasutsläpp från hela värdekedjan ska inkluderas och att metodik och resultat sammanfattas i en transparant klimatrapport som GodDryck publicerar på sin hemsida. Idag finns bara åtta företag i världen som lanserat klimatpositiva produkter utifrån denna modell*; svenska Max Burgers, GodEl, GodDryck, IceBug, Kivra, Brid, Department Festival samt Nya Zeeländska bildelningstjänsten Mevo. Flera svenska företag arbetar för att en officiell global standard för klimatpositiv ska tas fram.

* Enligt clipop.org, en global plattform för klimatpositiva företag, tjänster och produkter som uppdateras löpande i takt med att fler företag lanserar klimatpositiva produkter.

Om Cochabamba ArBolivia
Klimatkompensationsprojektet ArBolivia startade redan 2007, och är idag etablerat i de tropiska regionerna Cochabamba och Santa Cruz i Bolivia. Projektet är en affärsdriven lösning för att stoppa avskogningen i den bolivianska delen av Amazonas regnskog. Idag omfattar ArBoliviaprojektet cirka 1000 småbrukare som planterar inhemska lövträd på mark som de själva äger.

Om GodDryck
GodDryck grundades 2015 och ägs till 100 % av stiftelsen GoodCause. GodDrycks klimatpositiva, alkoholfria premiumdrycker gör gott för både människor och planeten. Företaget klimatkompenserar för 110% av sina utsläpp och skänker vinsten till sina välgörenhetspartners; Barncancerfonden, SOS Barnbyar, Hand in Hand Sweden, Naturskyddsföreningen, Läkare Utan Gränser och IOGT-NTO.