Senast 2030 ska vägtransporter inom alla ICA Gruppens svenska bolag vara fossilfria. I storstadsregioner i Sverige ska det ske redan 2025. Med en ny bränslestrategi kommer ICA Gruppen ta en tydlig riktning för att utveckla miljöarbetet kring transporterna. Strategin tar ett helhetsgrepp på vägtransporter och inkluderar även leverantörernas intransporter till ICAs lager. För att uppnå målet kommer ICA bland annat att öka investeringar i ny teknik och fossilfria bränslen.
Transportbranschen är i stor förändring då omställningen från fossila till fossilfria bränslen behöver ske fort för att minska klimatpåverkan från transporter. Tack vare ett målmedvetet arbete körs idag majoriteten av ICAs transporter på fossilfria bränslen. Nu krävs ytterligare insatser för att kunna behålla och öka dessa nivåer. ICA har dessutom under många år arbetat med optimering av transporter, både ur ett hållbarhets- och effektiviseringsperspektiv, bland annat genom att överföra vägtransporter till järnväg och sjöfart i så stor utsträckning som möjligt. Detta arbete kommer att fortsätta och intensifieras.
Nu tar ICA ytterligare ett steg för att minska transporternas klimatpåverkan och fastslår en ny bränslestrategi med målsättning att alla godstransporter på väg ska vara fossilfria senast 2030. I storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är ambitionen att det ska ske redan 2025. Den nya bränslestrategin omfattar alla vägtransporter inom ICA Gruppens bolag i Sverige. Det innebär att både nationella transporter samt alla europeiska transporter från våra leverantörer till ICAs lager inkluderas.
– Utvecklingen inom förnybara bränslen går framåt, men den behöver påskyndas om vi ska ha möjlighet att vara fossilfria till 2030. Det finns en hel del utmaningar kring denna omställning där teknik inom fordonsutveckling, tillgänglighet och infrastruktur för fossilfria bränslen, prisbild på fordon och bränslen, samt osäkerheter kring politiska beslut är några av de viktigaste, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.
ICA kommer att accelerera investering i ny teknik och fossilfria bränslen samt utvärdera hur initiativ för att öka nationell produktion av biobränslen kan stöttas. För att ge en tydlig riktning både internt och för ICAs transportörer har ett verktyg tagits fram för att underlätta prioriteringen i omställningsarbetet mot minskad klimatpåverkan.
– Bränsleprioriteringen ska guida verksamheten vid val av fordonstyp och bränsle och rankar befintliga bränslen utifrån sin klimatpåverkan. Vi tror på en diversifiering av olika bränslen och vi kommer därmed fortsätta det arbete som vi redan gör med att testa olika typer av fossilfria bränslen. Till exempel är eldrivna fordon något vi kommer titta närmare på, säger Per Strömberg.