Idag öppnar sju av Lidls butiker runt om i Sverige efter renovering. Butikerna Kristianstad Vilan, Borås Hulta, Arvika, Täby Enhagsvägen, Södertälje Weda, Mariestad och Gislaved öppnar återigen. Kunderna möts nu av mer moderna, ljusare och fräschare butiker med Lidls breda sortiment av såväl färska som svenska varor av högsta kvalitet till bästa pris.

Efter en hög expansionstakt de senaste åren har Lidl Sverige valt att fokusera på att renovera det befintliga butiksbeståndet.

Carl Balcer LIDL
Carl Balcer LIDL

-Som en del i att underhålla och utveckla vårt fastighetsbestånd, renoverar vi våra butiker. Vårt mål är att vara klara med samtliga renoveringar i slutet av 2022. En del av butikerna har vi byggt om helt medan andra bara behövt en mindre uppfräschning, säger Carl Balcer, Fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

LÄS OCKSÅ: Lidls veganska och vegetariska sortiment ökar

När kunder kliver in i de nyrenoverade butikerna möter de ett brett sortiment av butiksbakat bröd, färsk frukt och grönt. Det fasta sortimentet, inklusive frukt och grönt, består av cirka 4 800 produkter, varav 80 procent är egna märkesvaror och över 30 procent kommer från svenska matproducenter. Kristianstad återöppnar efter den tillfälliga stängningen. Arvika, Södertälje Weda, Mariestad och Gislaved har alla genomgått en omfattande modernisering. I Täby Enhagsvägen och Borås Hulta är det en omfattande modernisering och utbyggnad som genomförts. 

-Butiken i Weda har exempelvis genomgått en omfattande renovering och byggts ut. Ett stort fokus har lagts på att ge vårt färska brödsortiment ännu större utrymme. Vi lägger också stort fokus på att livsmedel från svenska lokala producenter ska få större plats i hyllorna, säger Carl Balcer.

Lidl Sverige, med sina 203 butiker från Boden i norr till Trelleborg i söder, är utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden. Daglivarukedjan blev även nyligen, för andra gången, utsedd till Top Employer och blev av kunderna framröstad till Årets Bästa Butikskedja i kategorin dagligvaruhandel för tredje året i rad.