Matpriserna fortsätter sin uppåtgående trend enligt färsk data från Matpriskollen och prognosen spår att ökningen kommer att fortsätta även under våren.

_6_av_10_livsmedelsföretag_tror_på_en_ökning_för_eko-KRAV

Matpriserna fortsätter att stiga enligt den senaste rapporten från Matpriskollen. Detta är den snabbaste ökningstakten på nästan ett år och statistiken pekar särskilt på höjda priser för olivolja, juice och choklad.

Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, förklarar att trycket för ökade priser kommer från både producenter och butiker. Många producenter hade faktiskt behövt höja priserna redan förra året, men har ännu inte genomfört dessa förändringar.

Sedan årsskiftet har matvarukedjor som Axfoods Hemköp och Willys särskilt sticker ut med prisökningar på 1,4 procent. Ica har höjt sina priser med 0,9 procent medan Coop noterar en ökning på 0,4 procent.

Trots att kedjorna har sänkt priserna på sina egna märken med i genomsnitt 0,1 procent under februari, har leverantörsmärkena sett en ökning med 0,8 procent enligt Matpriskollen.