Blue, ett stockholmsbaserat investmentbolag och katalysator för entreprenörskap och innovation med fokus på vatten, förnybar energi och hållbar materialinnovation flaggade idag för att man gått in i marknaden för hållbar mat och hälsa genom ett majoritetsinnehav i den svenska hållbara matvarukedjan Paradiset.

Tillsammans med Paradisets grundare Johannes Cullberg tillkännager Blue ett betydande skifte i företagets affärsstrategi där Paradiset vill etablera sig utanför den ekologiska dagligvaruhandeln och bli en huvudaktör med ett holistiskt perspektiv inom hållbarhet, mat och hälsa.

Läs också:Paradiset skiftar till Eldost – ett hållbarare alternativ

-Det första konkreta steget i Paradisets nya riktning är samarbetet med Midsona, en svensk ledande aktör inom hälsa och välbefinnande, som annonserades i förra veckan säger Anders Jacobson, Blues grundare och vd. Midsona är noterat på stockholmsbörsens mid-cap lista.

Anders Jacobson, Blues grundare och vd.

-Beslutet av Paradiset och Midsona att lansera det nya gemensamma varumärket ’Everyday by Paradiset’ fastställer en ny era för företaget och kommer att påskynda utvecklingen av en rad nya Paradiset-produkter som kommer att lanseras på den nordiska marknaden, fortsätter Jacobson.

Läs också: Paradiset storsatsar och startar nytt bolag

Paradiset har tagit stort ansvar för utbudet av hälsosamma och hållbara produkter till sina kunder sedan de öppnade. För en vecka sedan meddelade matbutiken att man bojkottar alla produkter från Brasilien på grund av ett beslut från brasilianska myndigheter att tillåta användning av nya bekämpningsmedel på stor skala, varav många är förbjudna i EU på grund av risker för miljön och människors hälsa.

Läs också: Årets Ekopris till Paradiset City, Stockholm

-Sedan lanseringen av den första butiken 2015 har Paradiset lett revolutionen inom naturliga och ekologiska livsmedel samt gröna livsstilsprodukter i Sverige med sitt omsorgsfullt utvalda sortiment av grönsaker, frukt, kött samt hälso- och skönhetsartiklar. Dagens konsumenter söker efter varumärken som gör det enkelt för dem att välja rätt ur ett hälso- och hållbarhetsperspektiv. Paradiset har etablerat sig som ett varumärke att lita på inom hälsosam livsstil och verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp, säger Anders Jacobson.

Jacobson säger att Blues investering i Paradiset återspeglar den snabbt ökande efterfrågan hos allmänheten för produkter som positivt bidrar till en hållbar hälsa, såväl för människor som planet. Jacobson, som nyligen blivit utsedd till årets supertalang av Veckans Affärer, påpekar en oro i samhället för genmodifierade organismer (GMOs) och kemiska bekämpningsmedel vilket har stimulerat en tvåsiffrig tillväxt för ekologiska och hälsosamma livsmedel under flera år i följd.

Johannes Cullberg, grundare och VD för Paradiset. FOTO:Nils Lindström

-Blue delar vår vision att ge konsumenterna ett mer miljövänligt val genom att erbjuda dem en fullständig shoppingupplevelse där de kan hitta hälsosamma, naturliga, etiska och hållbara livsmedel och hälso- och skönhetsartiklar, säger Johannes Cullberg, Paradisets grundare och vd.

Anders Jacobson säger att investeringen i Paradiset motiveras av en ambition att driva strategisk tillväxt inom noga utvalda vertikaler. Blue har med stor framgång tidigare använt sig av liknande tillvägagångssätt med sitt innehav i Bluewater, ett världsledande företag inom vattenteknik, där investeringar i likasinnade företag i USA, Spanien och Sydafrika har gjorts för att dra fördelar av ömsesidig expertis och marknadsposition.

-Vi ser partnerskapet mellan Paradiset och Midsona som ett första steg för att skapa en liknande hub inom mat och hälsa, som startar i Norden och sedan växer globalt, fortsätter Jacobson.