Sedan 1 september ingår Östenssons i Hemköp som fristående handlare och samarbetet innefattar inköp och logistik, IT, lojalitetsprogram och marknadsföring. Det första som förändrades var kassasystemet och sortimentet där till exempel varor från Garant tillkommit. Det välkända och etablerade varumärket Östenssons lever vidare, nu med en tydlig koppling till Hemköp.

Hur går arbetet med kassabytet?
— Nu tar vi de första stegen och det är förväntansfullt pirrigt. Butikerna är bra på banan och tidplanen håller men det blir självklart rörigt med ett så stort byte som innefattar kassasystem, inköp och sortiment. Vi har tagit lärdom längs vägen och det går bättre och bättre för varje butik som konverterar. Överlag är stämningen positiv i butikerna och vi har fått bra hjälp från Hemköp, säger Anders Lindblom, vd Östenssons.

Vad händer den här veckan?
— Nu börjar vi rekrytera medlemmar till vårt gemensamma lojalitetsprogram och reklambladet med Hemköpsmanér skickas ut. Vi har gjort mycket på kort tid och det är positiv känsla i butikerna trots att det bitvis är rörigt. Nu ska vi landa i alla förändringar så att vi blir trygga och sen får det komma mer.