ICA-butikerna och Apotek Hjärtat har tillsammans med sina kunder samlat in 55,2 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

ICA är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och liksom tidigare år fylldes butikerna med rosa produkter i samband med insamlingen under oktober. Försäljningen av rosa band, rosa armband och rosa varor genererade 47 miljoner kronor till svensk cancerforskning.

Läs också:  ICA stödjer Rosa Bandet-kampanjen

– Engagemanget som finns ute i ICA-butikerna och hos kunderna blir bara starkare för varje år som går. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003. Det känns viktigt att vi tillsammans kan bidra med 47 miljoner kronor till svensk cancerforskning, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige. 

Under oktober fick totalt 84 varor en rosa skepnad till förmån för cancerforskningen, där varje produkt bidrog med mellan 10 öre och 10 kronor till Cancerfonden och svensk cancerforskning. ICA Banken bidrog med 250 000 kronor och bankens kunder kunde skänka pengar via en gåvoknapp.

Under oktober har Apotek Hjärtat tillsammans med sina kunder samlat in 8,2 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Förutom att sälja det rosa bandet, där samtliga intäkter går till Cancerfonden, såldes ett 40-tal olika rosa varor där 5 kronor per såld produkt går till forskningen. 

– Liksom tidigare år har engagemanget kring insamlingen varit fantastiskt, bland såväl medarbetare som kunder. Det är ett privilegium för oss att få bidra till den viktiga forskningen, för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer, säger Anders Nyberg, vd Apotek Hjärtat.

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se.