ANNONS

Lagom till hösten överraskar det folkkära varumärket CHILL OUT, som i år firar 20 år på den svenska marknaden, med en helt ny design för sina välkända boxviner.

Faksimil från senaste numret av Butiksnytt.

Efter 20 år uppdateras design och logotyp på samtliga boxar från CHILL OUT. Tanken är att underlätta konsumentens val med serverings- och mattips och smakikoner på förpackningarna samtidigt som de tydligare ska spegla vinets värld och ursprung.

– Den nya designen ska kittla en nyfikenhet för vinvärlden utan pekpinnar och förmedla en inbjudande och vinös känsla. CHILL OUT vill göra allt för att underlätta konsumentens val samt kittla ett vinintresse för såväl ursprungsregionen, vinet och matmatchningar
, berättar Anna Bastin Löwgren, Wine & Portfolio Development för CHILL OUT.

Den nya designen introduceras initialt på CHILL OUT’s tre boxar, men under hösten byter även CHILL OUT’s återvunna PET-flaskor skepnad.

100 % återvinningsbara förpackningar
Samtliga boxar från CHILL OUT är 100 procent återvinningsbara. En Bag-in-Box har 90 procent lägre CO2-avtryck än volymen i motsvarande fyra traditionella 75 cl glasflaskor. I samband med designbytet har CHILL OUT utvecklat förpackningarna ytterligare med en rad betydande hållbarhetsförändringar.

– CHILL OUT har funnits i Sverige i hela 20 år och i år och ser nu bättre ut än någonsin! Under hösten kommer även våra återvunna PET-flaskor att få ny kostym med samma tanke bakom som boxarna: vinöst utseende och inspirerande med tydliga hänvisningar till ursprunget, smak och stil. Grattis på födelseåret, kära CHILL OUT, avslutar Anna Bastin Löwgren.

  • Plasthandtagen har gjorts lättare och är i transparent plast som är 100% återvinningsbara.
  • Boxarna är tillverkade i FSC-märkt papper. Dessutom har man satt en rip-tape på ovandelen av kartongen
    som gör den lätt att ta isär och sortera i återvinningen.
  • Vinpåsen har gjorts tunnare och därmed lättare, och tappkranen är gjord av transparent plast där 100% är
    återvinningsbara.

CHILL OUT Chardonnay, South Eastern Australia
Chardonnay från South Eastern Australia har ren, gulfruktig och lite tropisk fruktighet med lätt fatkaraktär. Detta är en omtyckt stil av favoritdruvan Chardonnay som många älskar att ha som husvin år efter år och passar lika bra som sällskapsdryck som med mat.

Smakprofil: Ett fräscht, fruktigt och smakrikt vin med ekfatskaraktär. Smaken bjuder på citrus och örter, med lätta tropiska inslag såsom ananas, mango och honungsmelon med en liten lätt ton av vanilj från fat på slutet. Passar till grillade grönsaker, grillad kyckling, ugnsbakad lax, grillad halloumi, getostsallad och salt plockmat.

CHILL OUT Chardonnay Bag-in-Box 3-liter finns i Systembolagets ordinarie sortiment, nummer: 22280.
Pris: 209 kr.

CHILL OUT Cabernet Sauvignon, South Eastern Australia
En generös, smakrik och druvtypisk Cabernet Sauvignon från Australien som passar både som sällskapsvin och till mat.

Smakprofil: Smakrikt, generöst rött vin med mycket typicitet av druvan Cabernet Sauvignon där mörka bär såsom björnbär, mörka körsbär och svarta vinbär möter viol och lakrits och för med sig en kryddighet på slutet. Medelfylligt vin med lång, generös eftersmak och härlig fruktsötma och en elegant örtighet. Passar till grillade kötträtter, grillad halloumi eller lammracks.

CHILL OUT Cabernet Sauvignon bag-in-Box 3 liter finns i Systembolagets ordinarie sortiment, nummer: 6873.
Pris: 215 kr.

CHILL OUT Cabernet Shiraz Rosé, California
Shiraz Rosé California är ett veganvänligt rosévin från soliga Kalifornien som gör sig perfekt i sval temperatur i goda vänners lag eller till mat med lite sting!

Smakprofil: Detta generösa rosévin har doft av hallon, jordgubbar, persika och örter. Det är fruktigt med en angenäm smak av fruktsötma och toner av hallon, persika, körsbär och blodapelsin. Passar ihop med maträtter såsom grillat ljust kött, burrata med jordgubbar och fisktaco.

CHILL OUT Shiraz Rosé bag-in-Box 3 liter finns i Systembolagets ordinarie sortiment, nummer: 3105.
Pris: 219 kr.

ANNONS