När corona stoppar provsmakning i butik och man som liten aktör inte hamnar på förstasidan i den ökande näthandeln måste man tänka nytt. Och det är precis vad Gäsene Mejeri görför sin svenskproducerade ost, som märks med Mjölk från SverigeVi frågade Claes Persson, vd Gäsene Mejeri, om kreativa lösningar, generationsskiftet och hur det kommer sig att Gäsene är det enda området i Sverige där antalet kor ökar.

Hur har corona påverkat era svenskproducerade ostar?

Claes Persson, vd Gäsene Mejeri.

— Tyvärr ger corona inte samma positiva trend för vår svenska ost som för svenskt kött. När vi jobbar och äter hemma väljer vi mest svenskt kött, det blir mer svenskt än på lunchrestaurangen. Vi hade hoppats på samma sak, men så är det inte. Konsumenterna vill köpa svenskt, men det är lätt att gå bort sig i ostdisken då 6 av 10 hårdostar idag är importerade. De flesta av dem ser väldigt svenska ut med svenskklingande namn på såväl tillverkare som på osten. Därför är det viktigt med en tydlig ursprungsmärkning osten, om man vill vara säker på att verkligen få en svensk ost, som Mjölk från Sverige-märkningen som vi har, säger Claes Persson, vd Gäsene Mejeri.

Provsmakningar i butik är stoppade, hur löser ni det?

— Man får antingen skylla på Corona eller förhålla sig till Corona, vi försökte göra gjorde något åt situationen. Vi lever högt på att dema ost i butikerna och låta kunderna provsmaka vår goda ost ! Får de smaka och höra om svenska mervärden, så köper de gärna vår ost även om vi är okända för dem. Men nu kan vi inte dema i butik så vi har skaffat en ostvagn som får stå i entrén eller utanför butikerna, den är lite av en murbräcka för oss. Där delar vi ut ostprover på ett smittsäkert sätt. Tidigare bullade vi upp osttärningar på en tallrik i butiken. Nu packar vi smakprover i små plastburkar, sätter på en ostetikett och delar ut dem från ostvagnen.

Vad innebär det att näthandeln ökar?

— Näthandel är svår för oss små aktörer eftersom vi inte syns förrän på sidan 3 eller 4. Konsumenten är inte mer än människa och tar det som visas på första sidan. Och på nätet får vi inte med våra mervärden, kunden går på pris. I ostdisken ser du på osten på annat sätt, du ser mervärden och Mjölk från Sverige-märket.

I Gäsene ökar antalet mjölkkor ovanligt nog. Varför?

— Gäsene må vara litet men tack vare att osten är så uppskattad av konsumenterna så blir mejeriet över tiden rätt välmående, vilket gör att Gäsenes 23 bönder kan få lite bättre betalt för mjölken vilket gör skillnad. Det ger en optimism i våra ägarled. Gäsene går emot trenden, vi är det enda området i Sverige där antalet kor ökar från år till år.

Och hur ser det ut med generationsskiftet?

— Här står det i princip en på varje gård som väntar på att ta över efter mamma och pappa. Som Linnea (känd från våra reklamfilmer) som tog över när hon var 26 år, investerade i en automatiserad ladugård för frigående kor och ökade kapaciteten från 40 till 120 kor. Nu är hon nybliven mamma och optimismen och framtidstron gör skillnad för barnen på gårdarna. Mamma och pappa kan vara lite lediga och kanske kan anställa en person. Det ger en annan målbild och det gör att vi har en optimism i ungdomsleden. En annan har planer på att bygga ut från 250 kor till 400. Det är unikt år 2020!

Varför väljer ni att ursprungsmärka Gäsenes ost?

— När Från Sverige-märkningen kom såg vi att den står för det vi står för. Vi har svenskproducerad ost av svensk mjölk. Vi och konsumenten upplever en genuinitet och kvalitetsstämpel med Från Sverige-märkningen. Står det Mjölk från Sverige eller Från Sverige på osten så är det ingen tvekan om ursprunget.

Varför ska man välja svensk ost?

— För miljön, klimat och hälsa. Bevisligen har vi EUs lägsta antibiotikaanvändning och den bästa djurvälfärden. Klimatavtrycket i det svenska jordbruket är mycket mindre än i andra länder, och så naturligtvis för den biologiska mångfalden och öppna landskap — för det krävs boskap. Så ska du äta ost så välj en med Mjölk från Sverige-märkning så att du säkert får en svensk ost!

Vilken ost tycker du själv är godast?

— Jag äter gärna Bondmoran då, eller vår nya Västgötaost.

Mer information om Gäsene Mejeri

Gäsene är Sveriges minsta kvarvarande mejeriförening och står för 1 % av Sveriges mjölkproduktion. Det är en ekonomisk förening som ägs av 23 mjölkbönder, de har 2% av den svenska ostmarknaden, och enligt stadgarna ska alla kossor stå i gamla Gäsene härad. Det är 23 kilometer till den gård som ligger längst bort. Mjölken kommer in i ena änden på mejeriet och femtio meter bort kommer osten ut i snitt 8 månader senare. Allt lagras och packas i det gamla mejeriet med anor från 1931. Närproducerat på riktigt!
Läs om Gäsene Mejeri