Det gröna matkasseföretaget Simple Feast öppnar upp för delägarskap via Crowdcube, vilket nu gör det möjligt för privatpersoner att få delägarskap i det snabbt växande företaget. Investeringarna kommer att användas till fortsatt utveckling av växtbaserade produkter och måltidskoncept.
Under 2020 skedde en rekordökning i Sverige av antalet aktieägande privatpersoner med mer än en tredubbling i jämförelse av föregående år*. Intresset för gröna och hållbara investeringar fortsätter växa, något som gläder Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast. Nu öppnar företaget upp för privatpersoners delägarskap via Crowdcube.
– Tillsammans med våra kunder skapar vi förändring i världen varje gång vi väljer en växtbaserad måltid. Det är en fantastisk möjlighet att kunna erbjuda våra kunder att vara med på vår resa fullt ut och bli en del av Simple Feast, säger Maximillian Lundin.
Simple Feast har funnits i Sverige sedan 2018 och har haft en stark tillväxt sedan dess. Antalet sålda matkassar har ökat med mer än 200 % under Q4 2020, jämfört med samma period föregående år. År 2019 fick bolaget ett kapitaltillskott på nästan 250 miljoner DKK och i februari i år gick investeringsbolaget Kinnevik in med 96 miljoner SEK.
Simple Feasts kärnverksamhet är baserad på produktutveckling av växtbaserade och ekologiska livsmedel samt leverans av förberedda måltider som utvecklats av tidigare Guide Michelin-kockar. Simple Feast levererar för närvarande i Sverige, Danmark och Los Angeles med en årlig ökning av kundabonnemang på 110 %.
– På Simple Feast har vi aldrig gjort saker på det traditionella sättet, och vi kommer inte att göra det den här gången heller. Därför är vi otroligt glada över att kunna erbjuda våra kunder delägarskap, så att ägarandelen inte bara går till stora investeringsföretag, säger Maximilian Lundin.