Logtech-bolaget Budbee skriver har fram tills nyligen satsat på gröna hemleveranser, och är en av de större aktörerna inom segmentet. Nu tar man steget för att bli störst inom ett annat leveranserbjudande – paketskåpen.

Företaget Budbee grundades år 2015 och finns nu på flera orter i Sverige, Danmark, Finland och i hela Nederländerna. Nyligen lanserade man hemleverans i över 60 nya orter i Sverige, vilket innebär att 6 av 10 svenskar nu kan få gröna hemleveranser.

Det är inte bara inom hemleverans som Budbee växer kraftigt. Även inom sin tjänst Budbee Box expanderar nu bolaget. Budbee Box är en 100 % fossilfri tjänst som innebär leverans till paketskåp placerade i butiker, gallerior och andra platser där människor naturligt rör sig. Som vi tidigare skrivit om inledde företaget i somras ett lyckat pilottest med paketskåpen och nu etableras tjänsten i snabbt tempo.

– Budbee Box har varit väldigt uppskattat av privatpersoner, våra e-handelskunder och av butikerna eftersom våra paketskåp fungerar som moderna självhanterande postombud. Butiksägare gillar att kunna identifiera sig som ombud och det ökar butikens service och trafik utan ökad administration, säger Simon Strindberg, CMO på Budbee.

I dagsläget finns Budbee Box i Sveriges största städer, men har avtal signerat och installation planerad för 200 skåp i ett 40-tal orter runt om i hela landet. Bara under september månad har över 100 nya boxar ställts ut och Budbee kommer vid årsslutet att ha 400–500 boxar installerade.

– Målet är att bli marknadsledande även inom box-segmentet i Sverige. När tiden är rätt etablerar vi även tjänsten på andra marknader där vi är verksamma. Budbee ska bli one stop shop för både hemleverans och boxleverans till majoriteten av svenska hushåll, fortsätter Simon Strindberg.