I ett pressmeddelande konstaterar myndigheten att äggpriserna, som är den första av flera analyserade produkter, har höjts mer än vad som rimligen kan motiveras utifrån inköpspriset hos packeri och dagligvaruhandel.

Undersökningen befinner sig fortfarande i ett tidigt skede, men fler varugrupper är på tur att analyseras.

Konkurrensverkets generaldirektör, Rikard Jermsten, betonar vikten av att analysera alla delar av livsmedelskedjan på grund av dess komplexitet. Trots att det är för tidigt att dra slutsatser, har de redan sett indikationer på bristande konkurrens och eventuella risker.

Leif Nordqvist, samordnande projektledare för delar av utredningen, meddelar att undersökningen kommer att pågå fram till slutet av året. Han utesluter inte möjligheten att det kan ha förekommit orimliga prishöjningar inom andra produktgrupper än ägg.

– Möjligtvis kan det vara så. Vi kommer att granska mejeriprodukter, bröd, kyckling och matolja – vanliga baslivsmedel. Men vi har ännu inte påbörjat den analysen”, kommenterar Nordqvist till Butiksnytt.