Butikshyllan har gått från att vara en funktionell uppställningsyta till att bli en viktig temperaturmätare på hur effektivt butikernas flöden fungerar. Därför är det inte förvånande att det läggs allt mer kraft på att optimera utrymmet och med en ny generation kameror och sensorer är det möjligt att nå bättre resultat.

Kameror och sensorer i livsmedelsbutiker är i sig inget nytt, de har funnits i decennier vid entréer, självbetjäningskassor och utvalda ställen runt om i butikerna för att hålla koll på allt från besökarantal till misstänkta snatterier. Men nu håller en ny generation kameror på att installeras i svenska butiker, med uppgift att hjälpa butiker hålla koll på produkterna på hyllorna.

— Vi ser hur allt fler svenska butiker väljer att installera hyllplatskameror och det beror inte minst på den intelligenta mjukvaran som finns bakom linsen. Med den är det inte bara möjligt att se butikshyllan utan även använda de elektroniska hyllplatsetiketterna för att navigera bland de olika produkterna och rapportera status kring urplockade, felplacerade eller utsålda produkter. Den här typen av information förmedlas sedan till butikspersonalen som omedelbart kan fylla på eller beställa mer varor, säger Fredrik Sunesson, ansvarig på Pricer i Sverige.

Färre tomma hyllor

Med den här typen av teknik blir det enklare för butiker att hålla en högre servicenivå för kunder. Undersökningar från Pricer visar nämligen att 43 procent av svenska konsumenter upplever att butikshyllor blivit mer tomma sedan pandemin och 48 procent väljer bort att handla i butiker där de upplever att produkter saknas på hyllorna. 41 procent lämnar affären utan att köpa något alternativ om den vara de sökte inte fanns på plats. Det handlar alltså både om risk för minskad kundnöjdhet och minskade intäkter.

— I en tid med allt hårdare konkurrens och marginaler som pressas av både inflation och logistikutmaningar finns det alltså all anledning att lägga mer fokus på butikshyllan. Med den nya generationens kameror uppbackade av maskininlärning är det möjligt att omedelbart upptäcka när hyllor avviker från planerat. Det kan handla om produkter som felmärkts, placerats fel eller tagit slut.

Genom att få detta rätt minskar risken för missnöje från kunder, men det kan också skapa bättre relationer med leverantörer som är måna om att deras produkter visas upp på rätt sätt på hyllkanten och vill hålla koll på sina kampanjer. Dessutom minskar det risken för felplock från medarbetare som ofta under tidspress plockar ihop nätorders via butikshyllorna,” säger Fredrik Sunesson.

Upprätthåller integriteten

Den här typen av kameror är också helt förenliga med GDPR och annan integritetslagstiftning och är exempelvis utformade för att inte ta några bilder när det finns personer i kamerans blickfång.  De är dessutom enkla att sätta upp genom att de omedelbart synkas mot hyllplanets elektroniska prisetiketter. Det gör att handlare är i gång på bara några timmar.

— Butikshyllorna blir som sagt allt viktigare och det räcker inte längre att ha ett hum om hur status är. Den hårda konkurrensen kräver att handlare har stenkoll och kan få uppdateringar i realtid. För bara några år sedan hade det krävts enorma resurser, men med den innovation som skett räcker det nu med ett antal kameror och smart programvara. Det bådar gott för ett 2023 där konkurrensen förväntas bli hårdare än någonsin och logistikkedjorna kan pressas ytterligare, säger Fredrik Sunesson.