Det svenska it-företaget Datema har utvecklat ett system för självskanning med mobiler som man hoppas snart kommer att rulla ut i dagligvaruhandeln även i Sverige.

EasyShop ger kunder möjlighet att använda sina egna mobiltelefoner.

Systemet kallas för EasyShop och istället för en dedikerad självskannings-apparat så ger EasyShop kunder möjlighet att använda sina egna mobiltelefoner för att skanna in vad de stoppar ner i varukorgen. Förutom att skanna varan som kunden köper så ger EasyShops tillhörande app även möjlighet att lägga in en shoppinglista, få kunderbjudande, läsa fördjupad information om en specifik vara och hitta var exakt i butiken en specifik vara finns genom en kartfunktion.

Datema skriver i ett pressmeddelande att EasyShop redan rullat ut i 32 av Coops norska butiker.

Jan Herrström Marknadschef Datemas.

När är det dags för Sverige?
​– Flera av de större svenska dagligvarukedjorna har visat intresse och vi hoppas de vill testa och lansera den här typen av självskanningslösning och det redan under 2020, säger Datemas marknadschef, Jan Herrström.

Förutom att skanna och betala det du vill handla, är det även möjligt att lägga in sin shoppinglista, få kunderbjudande, läsa fördjupad information om en specifik vara och hitta var exakt i butiken en specifik vara finns genom en smart kartfunktion. Genom självskanningslösningen går det alltså att paketera och skräddarsy allt i mobilapplikationen för exempelvis en matvarukedja. Dessutom är applikationen direkt kopplad till kassalösningen för exakt och dynamiska prissättning. För personalen finns det en mängd back end-lösningar som redan är förberett i applikationen, exempelvis inventering.

–  För dagligvarubranschen innebär det här stora ekonomiska besparingar och att medarbetare kan flyttas från ett monotont kassaarbete till att istället hjälpa kunderna med exempelvis mattips, förstärka delikatessdisken eller snabbare fylla på i butikshyllorna och på så sätt öka kundupplevelsen. Självskanningsslösningen fungerar även inom andra delar av detaljhandeln, säger Jan Herrström.

En högaktuell fördel med EasyShop är att kunderna inte bara slipper kassaköer, utan också nära kontakt med både konsumenter och butikspersonal som innebär minskad risk för smittspridning av covid-19.