Det senaste året har priserna på livsmedel rusat i höjden. Inflationstakten för livsmedel var enligt SCB 22 procent i februari, något som direkt slår mot de svenska hushållen. För att stötta svenska hushåll i dessa tuffa tider, inför Lidl Sverige nu ett lägre fast pris på över hundra varor. Med start måndagen den 27 mars sänks och låses därför priset på ett stort antal varor, listan över produkter kommer att utökas under de närmaste veckorna.
De rusande matpriserna har haft en kraftig effekt på familjernas privatekonomi och många hushåll har svårt att få pengarna att räcka hela månaden. Med anledning av stigande elpriser, höjda räntor och skenande matpriser vill Lidl bidra till att mildra konsekvenserna för de svenska hushållen. Med start måndagen den 27 mars sänker Lidl Sverige priset på ett stort antal varor. De nya priserna kommer att gälla i minst två månader.
– Vi har sedan vi kom till Sverige för 20 år sedan haft som uppdrag att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris. Med vår affärsmodell där vi alltid pressar priserna har vi som aktör i dagligvarubranschen ett stort ansvar. Vi kommer fortsatt att erbjuda starka kampanjer, men vi har nu, i nära samarbete med våra leverantörer, kommit överens om att sätta nya lägre priser på över hundra varor i alla våra butiker i Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Lidls lägre fasta priser gäller från och med måndagen den 27 mars, då priser på ett stort antal varor från ca femtio leverantörer får nya lägre priser, däribland kaffe, mjölk och köttartiklar. Ytterligare varor kommer att läggas till under de kommande veckorna. Totalt kommer det att handla om över hundra varor. De nya priserna kommer vara i genomsnitt 11 procent lägre än tidigare. Vissa varor kommer att sänkas med så mycket som 32 procent.
– Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid. Vi redovisar öppet vilka produkter som omfattas av prisstoppet och kommer synliggöra det i butikerna, avslutar Jakob Josefsson.