ICA Sverige genomför ett effektiviseringsprogram för att möjliggöra satsningar på ökat prisvärde och kundlojalitet. Programmet beräknas sammantaget årligen frigöra 1 miljard kronor och innebär inledningsvis att cirka 200 positioner avvecklas. Programmet beräknas till största del vara genomfört under 2023.

En utmanande omvärldssituation med stigande kostnader, hög inflation, minskad disponibel inkomst och därmed en högre prismedvetenhet hos kunderna har satt hård press på såväl ICA Sverige som ICA-handlarna, både vad gäller marknadsandelar och försäljningsvolymer.

ICA Sverige vidtar därför åtgärder för att tillsammans med ICA-handlarna vända denna utveckling. Detta sker genom ett effektiviseringsprogram inom ICA Sverige vilket ska frigöra medel för en gemensam investering från ICA Sverige och ICA-handlarna i ett mer konkurrenskraftigt kunderbjudande.

Programmet beräknas årligen frigöra cirka 1 miljard kronor. Programmet syftar till att minska kostnader och omfattar en organisationsöversyn som inledningsvis innebär en minskning av cirka 200 positioner, främst på tjänstemannasidan. ICA Sverige har även infört konsult- och anställningsstopp. Arbetet med att identifiera de 200 positionerna liksom eventuella omstruktureringskostnader kommer att ske under det första kvartalet 2023.

VD Eric Lundberg (CEO), Ica Sverige Fotograf: Simon Hellsten

−Dagligvarubranschen och ICA befinner sig i ett mycket utmanande läge och som bolag behöver vi både på kort och lång sikt bli mer kostnadseffektiva. Det möjliggör för oss att tillsammans med ICA-handlarna kunna bli mer prisvärda för våra kunder och vända den negativa tillväxtutvecklingen. Detta innebär bland annat att vi ser över vår organisation. Jag har stor respekt för att detta är ett tufft besked för ICA Sveriges medarbetare och vi kommer naturligtvis att ge ett bra stöd till de medarbetare som kommer att beröras, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.

De satsningar som programmet möjliggör gäller bland annat lägre priser till konsument och satsningar på ICAs egna märkesvaror liksom fortsatt utveckling av ICAs lojalitetsprogram, Stammis, i syfte att stärka ICAs konkurrenskraft och öka kundlojaliteten.

−ICA ska alltid stå på kundernas sida, inte minst i svåra ekonomiska tider och då krävs det här tuffa effektiviseringsprogrammet för att bättre kunna möta kundernas behov, säger Eric Lundberg.

Texten uppdateras.