Det går att skönja en förhoppning om bättre tider för butikshandeln. Efter ett riktigt tufft 2020 stiger framtidstron för andra månaden i rad. Det omvända gäller för e-handeln, där optimismen minskar något från höga nivåer.Handelsbarometern för februari visar att framtidstron inom både dagligvaru- och sällanköpsvaruhandeln repar sig.

– Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidsindikatorn, som sammanfattar tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet, ökar med 7,2 enheter till 85,5. Det ska jämföras med ett indexvärde på 100, som utgör en så kallad neutral nivå. Alltjämt ligger dock framtidstron i butikshandeln lägre än för motsvarande period förra året.

– Vi lämnar de mörkaste försäljningsmånaderna bakom oss och blickar framåt mot våren. Det fina vintervädret har också bidragit till att driva försäljningen inom till exempel sporthandeln, säger Karin Johansson.

Framtidstron i e-handeln minskar något

Även om optimismen bland e-handlarna håller i sig minskar Framtidsindikatorn med beskedliga 0,7 enheter i februari och landar på 119,4. 

– E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer, säger Karin Johansson.

En nyhet i Handelsbarometern är att även partihandeln nu inkluderas. Den första siffran över framtidsförväntningarna bland landets partihandlare hamnar på index 95,6.